/ سرویس اجتماعی
کد خبر : 462
تاریخ خبر : 1393/11/15 2:36 ب ظ
در کارگاه آموزشی انجمن صنفی خبرنگاران بررسی شد

روش‌های عملی و کاربردی چگونگی افزایش توان فیزیکی و فکری در حین فعالیت‌های رسانه‌ای در کارگاه آموزشی انجمن صنفی خبرنگاران بررسی شد.

 

کارگاه آموزشی «کاربردهای طب سنتی در نگارش خبر» توسط خیراندیش و با حضور خبرنگاران رسانه‌های مختلف از سوی انجمن صنفی خبرنگاران و روزنامه‌نگاران ایران برگزار شد.
 
در ابتدای این کارگاه، حسین خیراندیش با طرح این سؤال که شما به عنوان خبرنگار از طب سنتی در حوزه کاری خود چه توقعی دارید، به بررسی دغدغه‌های ذهنی خبرنگاران حاضر در جلسه پرداخت.
 
از جمله موضوعاتی که توسط خبرنگاران در پاسخ با این سؤال مطرح شد، می‌توان به این موارد اشاره داشت: با توجه به اینکه شغل خبرنگاری به عنوان فعالیتی همراه با استرس بالا و پرتنش شناخته می‌شود، در طب سنتی برای کنترل و کاهش اثرات چنین استرسی چه راهکارهایی وجود دارد؛ نوع تغذیه خبرنگاران با توجه به فعالیت‌های جسمی و فکری آنها چگونه باید باشد؛ گذشته از خدماتی که طب سنتی می‌تواند به خبرنگاران ارائه کند، این دغدغه نیز وجود دارد که چرا هنوز در میان توده مردم کشورمان، کارکردها و قابلیت‌های طب سنتی در درمان بسیاری از بیماری‌ها شناخته نشده و بسیاری از مردم در مواجهه با بیماری‌ها، سریعاً به سراغ پزشکان و مصرف داروهای شیمیایی می‌روند در حالی که بسیاری از بیماری‌های ساده یا صعب‌العلاج با روش‌های طب سنتی و داروهای گیاهی قابل درمان هستند.
 
در ادامه این کارگاه آموزشی و پس از طرح دیدگاه‌های خبرنگاران، دکتر خیراندیش با بیان اینکه طب سنتی برای به دست آوردن جایگاه واقعی خود در جامعه نیازمند یک «طرح راهبردی و استراتژیک» است، اظهار داشت: در این طرح راهبردی باید سهم هر یک از نهادها و ساختارهای جامعه و حاکمیت در قبال موضوع طب سنتی مشخص و تعریف شده باشد.
 
وی افزود: در حال حاضر به دلیل فقدان چنین طرح استراتژیکی، طب سنتی، کاربرد و کارایی لازم در عرصه درمان بیماری‌های مختلف در سطح جامعه را ندارد.
 
خیراندیش در ادامه با اشاره به این نکته که در حال حاضر برای درمان بیماری‌های ساده‌ای مانند سرماخوردگی در طول یک سال در جامعه ایرانی، مبالغ میلیاردی توسط خانوارها هزینه می‌شود، تصریح کرد: سرماخوردگی در طب سنتی روش درمانی بسیار ساده و کم‌هزینه ای دارد و با به کارگیری روش ساده‌ای مانند «بادکش» یا بهره‌گیری از برخی گیاهان دارویی می‌توان آن را درمان کرد.
 
وی عنوان کرد: 70 نوع مختلف بادکش در طب سنتی وجود دارد که بسیاری از بیماری‌ها از جمله کم‌خونی، سرماخوردگی، بیماری‌های کلیوی، مفصلی و حتی جلگیری از گسترش متازتاز سرطان با انواع بادکش قابل درمان است.
 
خیراندیش با تذکر این نکته که رسانه‌ها برای معرفی طب سنتی به مردم باید بر روی یک روش درمانی در طب سنتی متمرکز شوند و از تشتت موضوعات و ارائه حجم زیاد اطلاعات پرهیز کنند، گفت: تبیین و تکرار یک موضوع در طول زمان باعث تغییر نگرش عموم نسبت به آن موضوع و مسأله می‌شود به طور مثال اگر همین روش درمان سرماخوردگی در طب سنتی در سطح جامعه تشریح و تکرار شود، چه اتفاق بزرگی در سطح جامعه ایرانی خواهد افتاد و تا چه میزان در هزینه‌های درمانی خانوارها صرفه‌جویی خواهد شد.
 
وی در ادامه با اشاره به خواص معجزه‌آسای برخی از گیاهان به خواص «نعناع» و کاربردهایی که این گیاه می‌تواند برای فعالیت‌های فکری و فیزیکی خبرنگاران و توده‌های مختلف مردم داشته باشد، اظهار داشت: نعناع گیاهی است که مصرف آن به شیوه‌های مختلف می‌تواند باعث پیشگیری از سرماخوردگی شود البته مصرف جوشانده نعناع به همراه عسل، جذب آن را افزایش می‌دهد و مصرف عرق نعناع اثرگذاری و زمان جذب آن را سریعتر خواهد کرد.
 
خیراندیش ادامه داد: خبرنگاران پس از یک روز کاری سخت و پراسترس در صورتی که در انتهای شب، مواجه با یک برنامه خبری جدیدی شوند که نیازمند حضور ذهن و توان فیزیکی باشد، می‌توانند اسانس نعناع را بر روی پیشانی خود مالش دهند که این روش باعث افزایش بسیار زیاد قوای ذهنی آنها و دور شدن حالت خواب‌آلودگی می‌شود و با یک توان مضاعف فیزیکی، فکری و بانشاط، می‌توانند به فعالیت خود ادامه دهند.
 
وی با بیان اینکه در سرماخوردگی، ترشحاتی که در ناحیه سر تولید می‌شود باید به‌صورت کامل از بدن و از مجاری بینی و دهان دفع شود، متذکر شد: ممانعت از خروج این ترشحات از طریق مصرف برخی از داروهای شیمیایی باعث خشک شدن این ترشحات در سر می‌شودکه تکرار این امر در بلندمدت می‌تواند زمینه ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها و ایجاد زمینه‌ سرطان‌ در بدن شود.
 
خیراندیش با تأکید بر لزوم تغییر سبک زندگی بر اساس آموزه‌های طب سنتی و ایرانی ـ اسلامی تصریح کرد: در حوزة توسعه طب اسلامی نیازمند انجام اقداماتی با موضوعات محدود اما با دامنه بسیار فراگیر و پرتکرار هستیم.
 
مشروح این کارگاه در قالب سلسله اخباری کوتاه در سایت انجمن صنفی خبرنگاران منتشر خواهد شد.
 
 
 
 
 
برچسب ها :
چاپ خبر چاپ خبر
ارسال به دیگران ارسال به دیگران
نظرات
نام و نام خانوادگی :
ایمیل :
نظر :
به نظر شما مهمترين اولويت انجمن صنفي خبرنگاران كدام كزينه است؟