/ سرویس اجتماعی
کد خبر : 430
تاریخ خبر : 1393/10/18 11:58 ق ظ

هشتمين نشست تخصصی دفتر مطالعات و برنامه‌ريزی رسانه‌ها با موضوع بررسی نقش هنرمندان و ورزشکاران در تبليغات 16 دی با حضور هنرمندان، ورزشکاران، اساتيد دانشگاه و مسئولان تبليغات برگزار شد. 

در اين نشست که با هدف بررسي موانع و مشکلات امکان حضور هنرمندان و ورزشکاران در صحنه‌هاي تبليغاتي و ارائه راه‌کارهاي اجرايي و قانوني برگزار شد، احمدي معاون فرهنگي وزارت ورزش و جوانان، دکتر خطيبي استاد دانشگاه، ضرغامي مديرکل ارشاد استان تهران، حجتي مديرکل تبليغات معاونت امور مطبوعاتي و اطلاع‌رساني، محمدرضا فروتن، بهرام رادان و مهناز افشار از بازيگران سينما و دکتر محمد سلطاني‌فر رئيس دفتر مطالعات و برنامه‌ريزي رسانه‌ها به ارائه نظراتشان پرداختند.
 
دکتر محمد سلطاني‌فر رئيس دفتر مطالعات و برنامه‌ريزي رسانه‌ها بابیان اینکه در دنياي امروز از چهره افراد مشهور براي تبليغات استفاده مي‌کنند افزود: در اين ميان چند بحث به وجود مي‌آيد اينکه آيا تبليغات چهره هنرمند يا ورزشکاران را محبوب مي‌کند يا استفاده از چهره‌هاي ورزشي و هنري در تبليغات کالاي مورد نظر را محبوب مي‌کند؟
 
وي در ادامه به قوانين حضور شخصيت‌هاي فرهنگي در تبليغات، استفاده از تصاوير شخصيت‌هاي فرهنگي در تبليغات و استقاده ابزاري از شخصيت‌هاي تاريخي و فرهنگي و زنان در تبليغات اشاره کرد.
 
دکتر خطيبي استاد دانشگاه در نشست نقش هنرمندان و ورزشکاران، چهره های مشهور را دارای قدرت اثر گذاری بسیار برای تبلیغ کالاها دانست و گفت: نهادهايي نظير وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي بايد چارچوب قوانين تبليغات را مورد بازنگري قرار دهند و تغييرات لازم را اعمال کنند.
 
دکتر خطيبي به سه ضلع تبليغات يعني مخاطبين، واحدهاي تجاري و چهره‌هاي هنري و ورزشي اشاره کرد و گفت: در اين مثلث هنرمندان کمترين سود را مي‌برند و بيشترين استفاده را مردم يا مخاطبين مي‌برند.
 
ضرغامي مدير کل اداره ارشاد استان تهران، اینکه جامعه، هنرمندان و ورزشکاران را شخصيت فرهنگي قلمداد مي‌کند یا خیر را مهم دانست و اضافه کرد: در کل بايد با يک نگاه روش‌شناختي به موضوع حضور ورزشکاران و هنرمندان تبليغات پرداخت و مفاهيم و مولفه‌هاي شخصيت‌هاي فرهنگي را تعريف کرد.
 
مازيار ناظمي رئيس روابط عمومي و اطلاع‌رساني وزارت ورزش و جوانان با بیان اینکه خيلي از شخصيت‌هاي ورزشي يا هنري، فرهنگي نيستند گفت: من موافق با حضور هنرمندان و ورزشکاران در تبليغات هستم.
 
بهرام رادان بازيگر سينما در نشست نقش هنرمندان و ورزشکاران در تبليغات به نقد عملکرد مسئولين تبليغات سابق و اسبق پرداخت و افزود: رسانه‌ها به شخصيت‌هاي سينمايي اجازه مشهور شدن نمي‌دادند؛ براي نمونه بعد از فيلم تاراج يکي از بازيگران آن تا مدتي اجازه حضور در سينما نداشت. 
 
وي در ادامه به فرايند تغييرات قوانين و عکس‌العمل جامعه اشاره کرد و گفت: اگر قوانين حضور بازيگران و هنرمندان تصويب شود ابتدا يک موج کاذب در حوزه تبليغات داريم و بعد يک مرحله ريزش داريم و در نهايت حضور بازيگران و هنرمندان در تبليغات عادي مي‌شود.
 
بهرام رادان در حوزه تاثير تبليغات بر اقتصاد کشور ادامه داد: استفاده از چهره‌هاي هنري و سينمايي در تبليغات موجب بقاي ارز در داخل کشور مي‌شود.
 
ترکمن رئيس هيئت مديره انجمن صنفي تبليغات با اشاره به عدم وجود تعريفی درست از چهره‌هاي فرهنگي اضافه کرد: بايد از چهره‌هايي که توليد کرديم براي رشد و رونق اقتصاد استفاده کنيم.
 
مهناز افشار بازيگر سينما در نشست نقش هنرمندان و ورزشکاران در تبليغات با اشاره به فضاي بي‌نظم تبليغات، گفت: دوره‌اي تبليغات چهره‌هاي هنري و سينمايي در رسانه آزاد شد و يک بي‌نظمي در فضاي تبليغات به وجود آمد و ميان چهره‌هاي هنري و سينمايي رقابت بود تا يک برند خاص را به دست آورند. 
 
وی در پایان پيشنهاد ایجاد يک اتاق تبليغات برای هم اندیشی هنرمندان، مسئولان تبليغات و اساتيد دانشگاه در حوزه تبليغات را ارائه داد.
 
محمدرضا فروتن بازيگر سينما در این نشست داشتن نگاه کمالگرا به تبلیغات را اشتباه دانست و گفت: مشکل در موضوع تبليغات مردم نيستند بلکه مشکل اصلي قوانين حاکم بر فضاي تبليغات است که باید به مرور زمان تغيير کنند.
 
احمدي معاون فرهنگي وزارت ورزش و جوانان به لزوم حرکت روزآمد در حوزه تبليغات اشاره کرد و ادامه داد: خيلي از مفاهيم فرهنگي را مي‌توان با استفاده از حضور چهره‌هاي ورزشي و هنري در تبليغات فرهنگ‌سازي کرد.
 
معاون فرهنگي وزارت ورزش و جوانان با مهم دانستن امر آموزش، گفت: کساني که در حوزه‌هاي ورزشي چهره مي‌شوند بايد آموزشهاي لازم در حوزه تبليغات و حضور در فضاهاي تبليغاتي ببينند.
 
يوسفي‌فر، رئيس نوين چرم نیز در اين نشست با اشاره به عدم حمايت دولت از توليد و برندسازي، عنوان کرد: توسعه کشورهايي نظير ترکيه از راه پوشاک است در حالي که دولت به ما اجازه رشد نمي‌دهد و در حال حاضر با 11 ارگان بر کار ما نظارت مي‌کنند.
 
 
 
 
 
 

 

برچسب ها :
چاپ خبر چاپ خبر
ارسال به دیگران ارسال به دیگران
نظرات
نام و نام خانوادگی :
ایمیل :
نظر :
به نظر شما مهمترين اولويت انجمن صنفي خبرنگاران كدام كزينه است؟