/ سرویس علمی و فرهنگی
کد خبر : 40698
تاریخ خبر : 1396/05/18 9:31 ق ظ
یادداشت

جامعه رسانه‌ای ما، هم خود باید با حوزه سواد رسانه‌ای و گفتمانی آشنایی کافی داشته باشد و هم مردم را به این حوزه مهم علاقمند سازد؛ فهم یک طرفه از سواد رسانه‌ای می‌تواند به انحراف خبری و اطلاعاتی منجر شود.



به گزارش پایگاه اطلاع رسانی انجمن صنفی خبرنگاران و روزنامه نگاران ایران؛ روز خبرنگار که روز حرمت قلم و نگارش حقیقت را تداعی می‌کند به همه فعالان و دست اندرکاران پر‌تلاش و متعهد حوزه خبر و خبررسانی تبریک و تهنیت عرض می‌کنم.

حقیقت، کشف حقیقت، انتشار واقعی حقیقت، هدفمند بودن در نشر حقیقت، و خدمت به جامعه برای رشد و تعالی در سایه شناخت حقیقت، از مهمترین اقداماتی است که امروزه توقع می‌رود که خبرنگاران ما و ارباب رسانه‌ها و دست اندرکاران خبری و اطلاع‌رسانی به آن توجه ویژه داشته باشند.

رشد و تعالی جامعه  در سایه ایمان واقعی و فهم، شناخت و تحلیل صحیح آنچه که در پیرامون آنها می‌گذرد، می‌باشد؛ این شناخت نیازمند، دسترسی آسان و بدون پیچیدگی و سریع به اطلاعات لازم را می‌طلبد اما این اقدام تنها بخشی از مسئولیت اطلاع‌رسانی است، مهمتر از آن، اینکه با طرح و تحلیل یک خبر یا گزارش خبری، چگونه جامعه می‌تواند از آن برای رشد و تعالی خود بهره‌مند شود؛ در اینجاست که بحث «سواد رسانه‌ای»، و با تاکید بیشتر و گسترده‌تر «سواد گفتمانی» اهمیت بسزایی پیدا می‌کند.

جامعه رسانه‌ای ما، هم خود باید با حوزه سواد رسانه‌ای و گفتمانی آشنایی کافی داشته باشد و هم مردم را به این حوزه مهم علاقمند سازد؛ فهم یک طرفه از سواد رسانه‌ای می‌تواند به انحراف خبری و اطلاعاتی منجر شود.

سواد رسانه‌ای تنها شناخت چگونگی بهره‌برداری از رسانه‌ها و مدیریت مصرف رسانه‌ای نیست که خود اهمیت بسزایی دارد، مهمتر از آن باید گفتمانهای ورای آنچه که منتشر می‌شود را یافت و به همین دلیل، همه افراد جامعه نیازمند نوعی از فهم گفتمان خبری هستند که بتوانند در سایه این فهم و شناخت، گفته‌ها و ناگفته‌های آشکار و پنهان را از میان آنچه که منتشر می‌شود کشف و حقیقت را دریافت کنند.

امیدوارم که روز خبرنگار، روز ایجاد تحول نه تنها در شیوه‌های خبری و خبرنگاری بلکه در گسترشهای مرتبط با فهم خبری، شناخت حقیقت خبری، تمییز درست از نادرست در اطلاعات ارائه شده و نهایتاً ارتقای سطح سواد رسانه‌ای و گفتمانی در میان مردم شریف و حقیقت‌جوی کشور عزیزمان باشد.

به امید روزهای بهتر و شکوفاتر
دکتر حسن بشیر؛ رئیس هیئت علمی دومین همایش بین‌المللی سواد رسانه‌ای

برچسب ها :
چاپ خبر چاپ خبر
ارسال به دیگران ارسال به دیگران
نظرات
نام و نام خانوادگی :
ایمیل :
نظر :
به نظر شما مهمترين اولويت انجمن صنفي خبرنگاران كدام كزينه است؟