/ سرویس اجتماعی
کد خبر : 40625
تاریخ خبر : 1396/01/16 3:08 ب ظ

نوروز ۹۶ بهار خوبی در مطبوعات کشور بود که با ادامه و دوام این روند طی سال‌های آتی رخداد خجسته فعالیت نوروزی مطبوعات ماندگار خواهد شد.

به گزارش انجمن صنفی خبرنگاران و روزنامه نگاران ایران، یکی  از نقدهایی که همواره طی سال‌های گذشته درباره مطبوعات ایران مطرح می‌شود  خاموشی یکباره کل جراید بخصوص نشریات مکتوب طی تعطیلات نوروز است. این موضوع باعث میشود که در سطح کشور نوعی سکوت بیست روزه یا دستکم دو هفته‌ای حکمفرما شود. از آنجایی که نشریات مکتوب بویژه بار بیشتری از مطالب تحلیلی و انتقادی را نیز به دوش می‌کشند این تعطیلی باعث می‌شود که بررسی و واکاوی بسیاری از وقایع که طی این ایام رخ می‌دهند مسکوت بماند.

یکی از رخدادهایی که به شدت این ضعف رسانه ای را در ایران نمایان ساخت ماجرای دستگیری ملوان‌های انگلیسی در آب‌های ایران در خلیج فارس بود که با تعطیلی روزنامه‌ها و جراید طرف مقابل بیشترین بهره را برده و موج رسانه ای قوی ای را راه اندازی کرد.

اما طی نوروز امسال شاهد تحرکات جدیدی از سوی برخی از رسانه‌ها بودیم که برای اولین بار فضایی متفاوت را در مطبوعات کشور رقم زدند. روزنامه‌های ایران، جوان و صبح نو طی ایام تعطیلی نوروز امسال برای اولین بار ویژه نامه‌های نوروزی خود را به طور روزانه در فضای مجازی منتشر کردند. پیش از این البته روزنامه هفت صبح در تعطیلات نوروز دست به انتشار زده بود که تجربه موفقی نبوده و طی سال‌های بعد ادامه پیدا نکرد. اما این سه روزنامه با تکیه بر فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی همگام با تغییرات جدید دنیای رسانه قدم‌های تازه‌ای را برداشتند.

در این میان روزنامه ایران با ۸ صفحه در روز که از روزهای پنجم تا نهم فروردین در فضای مجازی منتشر شدند دارای بیشترین حجم ارائه شده بود. اما روزنامه صبح نو با انتشار روزانه دو صفحه از ۲۹ اسفند تا ۱۲ فروردین بیشترین پوشش رسانه ای را به اخبار و وقایع داشته است. روزنامه جوان اما در بخش انتشار چندان قوی عمل نکرده و خروجی این نشریه آن طور که باید در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی دیده نشد.

روزنامه ایران به تبع صفحات زیاد خود نشریه ای کامل و روزانه را به مخاطبان خود عرضه کرد اما صبح نو با تغییر در گرافیک صفحات بیشتر به ارائه مطالب در قالب‌های گرافیکی و متناسب با فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی برآمد.

این اتفاق در مطبوعات ایران را جدای از چند و چون کیفیت و کمیت باید به فال نیک گرفت چراکه باب تازه ای را به روی رسانه‌ها گشوده و می‌تواند پایانی بر این سکوت‌های بلند مدت نوروزی در هر سال باشد. بدین ترتیب نشریات به مخاطبان خود احترام بیشتری گذاشته و همچنین با شرایط جدید دنیای اطلاعات نیز خود را وفق میدهند.

هرچند که کانال‌های تلگرامی‌و... طی این ایان همچنان فعال بودند اما بدون تردید نمیتوان از این مدل رسانه‌ها انتظار اطلاع رسانی رسمی‌و تحلیل شرایط و وقایع را آنچنان که باید داشت.

با این همه به نظر می‌رسد که نوروز ۹۶ بهار خوبی در مطبوعات کشور بود که با ادامه و دوام این روند طی سال‌های آتی این رخداد خجسته ماندگار خواهد شد.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب ها :
چاپ خبر چاپ خبر
ارسال به دیگران ارسال به دیگران
نظرات
نام و نام خانوادگی :
ایمیل :
نظر :
به نظر شما مهمترين اولويت انجمن صنفي خبرنگاران كدام كزينه است؟