/ سرویس اجتماعی
کد خبر : 40558
تاریخ خبر : 1395/09/29 11:17 ق ظ

در حالی که آلمان در نیمه دوم سال 2017 انتخابات پارلمانی برگزار خواهد کرد، مقام های این کشور در تلاش برای تصویب قانون جدیدی برای مقابله با اخبار جعلی در شبکه های اجتماعی و بخصوص در فیسبوک هستند که جریمه 500 هزار یورویی علیه فیسبوک در نظر می گیرد.

به گزارش انجمن صنفی خبرنگاران و روزنامه نگاران ایران به نقل از خبرگزاری آلمان (د پ آ) ، حزب سوسیال دموکرات این کشور خواستار جریمه رسانه های اجتماعی در صورت حذف نکردن سریع گزارشهای جعلی شد و در این زمینه یک قانون جدید برای کنترل اخبار جعلی و پیام های نفرت آمیز در دست بررسی است. 

توماس اوپرمان رئیس فراکسیون حزب سوسیال دموکرات (SPD) در مجلس آلمان بطور خاص شبکه اجتماعی فیسبوک را به علت انتشار اخبار جعلی و پیام های نفرت آمیز مورد انتقاد قرار داد و خواستار اتخاذ تدابیر شدیدتر علیه این رسانه اجتماعی شد. 
اوپرمان در گفت وگویی با مجله 'دِراشپیگل' که روز جمعه منتشر شد گفت: فیسبوک از فرصت موجود برای تنظیم مقررات مربوط به مدیریت شکایت ها استفاده نکرد . 
وی افزود: اکنون سایتهای پرکاربرد مانند فیسبوک از لحاظ حقوقی ملزم هستند که یک دفتر محافظت حقوقی در آلمان دایر کنند و این دفتر باید بطور 24 ساعتی در 365 روز سال فعال باشد. 
این اقدام به قربانیان اخبار جعلی و پیامهای نفرت آمیز اجازه می دهد که با آن رسانه اجتماعی تماس بگیرند و با اثبات مورد خواستار اقدام لازم بشوند. 
اوپرمان افزود: چنانچه پس از بررسی های لازم ، فیسبوک ظرف 24 ساعت پیام اهانت آمیز مورد شکایت را حذف نکند ، تا سقف 500 هزار یورو جریمه خواهد شد. بعلاوه بنا به درخواست فرد شاکی ، فیسبوک باید نسبت به ارائه نوعی توضیح و اصلاحیه اقدام کند.
'فولکر کائودر' از اعضای ارشد حزب دموکرات مسیحی آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان نیز روز جمعه در بیانیه ای اعلام کرد: تا کنون فقط حرف زده شده است ولی ما در ائتلاف حاکم در ابتدای سال آینده (2017) در این زمینه برای تصویب قانون جدید اقدام خواهیم کرد. 
وی خاطرنشان کرد قانون جدید از شرکت های رسانه اجتماعی می خواهد دفاتری برای رسیدگی به شکایات مردم و پاسخگویی ظرف 24 ساعت تاسیس کنند. 
وی افزود: ما قصد داریم جرایم سنگینی علیه شرکت هایی مانند فیسبوک در صورت عمل نکردن به مسئولیتشان ، اعمال کنیم. 
مارکو واندرویتز سخنگوی حزب دموکرات مسیحی پیش از این گفته بود که رسانه های اجتماعی باید در ارتباط با اخبار جعلی مسئولانه تر عمل کنند. 
وی تاکید کرد که لزوم اقدام در این زمینه در ماههای اخیر 'آشکارتر' شده است و این رسانه ها باید اخبار جعلی را سریعتر از گذشته حذف کنند. 
ائتلاف حاکم آلمان خواستار تصویب قانون جدید برای مقابله با اخبار جعلی و پیامهای نفرت آمیز پیش از انتخابات سال 2017 این کشور است. پارلمان آلمان قرار است بلافاصله پس از تعطیلات کریسمس کار خود را در این زمینه آغاز کند. 
این درحالی است که سازمان های اطلاعاتی آلمان و آمریکا مدعی شده اند که روسیه درصدد تاثیرگذاری بر نتایج انتخابات و افکار عمومی در این کشورها است. 
** فیسبوک تسلیم شد؛ خبرهای جعلی مهار می‌شوند
در این حال ، شرکت فیسبوک به رغم واکنش اولیه مبنی بر بی‌طرفی‌اش نسبت به خبرهای منتشر شده در این شبکه اجتماعی، به درخواست‌های گسترده عمومی تن داد و اعلام کرد خبرهای جعلی را به کمک گزارش‌های کاربران و سرویس‌های راستی آزمایی ، مهار خواهد کرد.
به گزارش دویچه وله ، بزرگ‌ترین شبکه اجتماعی جهان زیر فشار انتقادات گسترده عمومی اعلام کرد که از همین حالا کار سرکوب و مهار خبرهای جعلی را آغاز خواهد کرد.
فیس‌بوک پیش از این اعلام کرده بود که قصد ندارد در جایگاه داوری بنشیند و تمایزی میان خبرهای اصیل و گزارش‌های جعلی قائل شود، اما بسیاری از متخصصان می‌گویند بی‌طرفی فیس‌بوک می‌تواند نتایج مخربی به بار بیاورد که نمونه‌ نگران‌کننده‌ای از آن در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا تجربه شد.
ادم موسری قائم‌مقام فیس‌بوک و مدیر بخش نیوز فید این شرکت ، روز پنج‌شنبه ۱۵ دسامبر (۲۵ آذر) در اطلاعیه‌ای نوشت: «ما معتقدیم که باید به همه امکان انعکاس صدایشان را بدهیم و نباید داور حقیقت‌سنجی باشیم، به همین خاطر محتاطانه برای حل این معضل (خبرهای جعلی) تلاش خواهیم کرد.»
استراتژی فیس‌بوک برای مقابله با خبرهای جعلی، تلفیقی است از همکاری با وب‌سایت‌ها و سرویس‌هایی که مسئولیت درستی‌سنجی خبرها را دارند و هدف قرار دادن سودهای هنگفتی که جاعلان خبر و شایعه‌سازان از انتشار و تبلیغات آنها به دست می‌آورند.
فیس‌بوک در نیوزفید گزینه‌ای قرار داده تا هر کسی بتواند خبر نادرست و جعلی را گزارش کند. با کلیک روی علامت سمت راست بالای هر پست، می‌توانید گزینه «گزارش پست» (Report post) را ببینید که به کاربران امکان هشدار دادن را می‌دهد.
در هفته‌های گذشته مارک زاکربرگ، بنیان‌گذار فیس‌بوک، موضوع تاثیر خبرهای نادرست و گمراه‌کننده بر نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری را «دیوانه‌وار» خوانده بود، اما حالا مجبور به واکنش شده تا نگرانی‌های موجود را برطرف کند. اگرچه فیس‌بوک هنوز هم می‌گوید صرف‌نظر از محتوا و با توجه به اصالت منابع خبر درباره سرنوشت آنها تصمیم‌گیری خواهد کرد.
وب‌سایت‌های آلت‌رایت‌ (راست‌گراهای رادیکال) از تصمیم فیس‌بوک برای سرکوب و مهار خبرهای جعلی به شدت انتقاد کرده‌ و آن را گام برداشتن در مسیر ساخت «جامعه تک‌صدایی» خوانده‌اند.
 
منبع خبر گزاری ایرنا.
چاپ خبر چاپ خبر
ارسال به دیگران ارسال به دیگران
نظرات
نام و نام خانوادگی :
ایمیل :
نظر :
به نظر شما مهمترين اولويت انجمن صنفي خبرنگاران كدام كزينه است؟