/ سرویس امورصنفی و رفاهی
کد خبر : 402
تاریخ خبر : 1393/09/15 10:45 ق ظ
در نشست تخصصی دفتر مطالعات رسانه

نشست تخصصی دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌های معاونت مطبوعاتی پیرامون آسیب‌شناسی فعالیت رسانه‌های محلی به محملی برای بیان گلایه‌ها و درددل‌های فعالان این عرصه تبدیل شد.

نشست تخصصی «بررسی چالش‌های رسانه‌های محلی در برابر رسانه‌های سراسری» چهارشنبه، 12 آذر ماه با حضور جمعی از فعالان رسانه‌های محلی در محل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌های معاونت مطبوعاتی برگزار شد.
 
در این نشست پس از سخنرانی دکتر محمدمهدی فرقانی درباره الزامات فعالیت رسانه‌های محلی، نوبت به فعالان این عرصه رسید تا دیدگاه‌های خود را که غالباً صورت گلایه و درددل داشت را مطرح کنند.
 
با شمشیر چوبین در جبهه فرهنگی می‌جنگیم
 
خداداد ابراهیمی رئیس اتحادبه مطبوعات محلی ضمن تشکر از دفر مطالعات رسانه بابت برگزاری این نشست گفت: بنده با عنوان این نشست مخالفم چرا که ما در تقابل با رسانه‌های سراسری نباید تعریف می‌کردید. حکایت مطبوعات محلی و مطبوعات سراسری حکایت دارا و ندار است. تفاوت از زمین تا آسمان است.
 
ابراهیمی افزود: اغلب مسئولان و سیاستمداران به دلیل لابی‌هایی که صورت می‌گیرد بیشترین توجه را به رسانه‌های سراسری دارند. به اعتقاد بنده اولین آسیب نشریات محلی عدم توجه به قابلیت‌هاست.
 
وی در تشریح فابلیت‌های رسانه‌های محلی گفت: بیشتر نشریات محلی ما دو زبانه هستند و اینجاست که کارکرد رسانه محلی نمود پیدا می‌کند. نشریه‌ای که در استان ما ایلام به صورت دو زبانه عربی و فارسی منتشر می‌شود در ایام مسافرت زائران کربلا با استقبال از صفحات عربی مواجه است. از سوی دیگر همین مطبوعه می‌تواند گفتمان جمهوری اسلامی را به آن سوی مرزها ببرد. چرا به این ظرفیت‌ها توجه نمی‌شود.
 
ابراهیمی با اشاره به قابلیت رسانه‌های محلی برای تولید محتوای بومی تصریح کرد: همین تولید محتوا به زبان بومی باعث اتحاد منطقه و ملی شده است. اساسا درباره نشریات دو زبانه تاکتون چند دوره آموزشی برگزار کرده ایم. این نشست باید در یکی از استان‌ها برگزار می‌شد تا اصحاب رسانه آن منطقه صحبت های آقای فرقانی را بشنوند. به هر استانی می‌رویم نیاز به دوره‌های آموزشی دارند. درخواست ما از دفتر مطالعات این است که یا به ترتیب الفبا یا بنابر درخواست استان‌ها این دوره‌ها را برگزار کنید. ما ثبت نام می‌کنیم شما اساتید را هماهنگ کنید.
 
رئیس اتحادبه مطبوعات محلی در ادامه با اشاره به سخنان دکتر فرقانی تأکید کرد:‌برخی نکاتی که دکتر فرقانی به آن اشاره داشتند را ما عینا تجربه می‌کنیم. ما مطبوعات محلی داریم با شمشیر چوبین در جبهه فرهنگی می‌جنگیم آن هم با دست خالی، بدون چاپخانه، بدون خبرنگار حرفه‌ای و... دردهای پنهانی هم هست که ما دیده‌ایم اما مدیران نمی‌بینند. هیأت تحریریه یک نفره داریم! آیا باید این رسانه را تعطیل کرد یا دستش را گرفت، بلند کرد و به افتخارش ایستاد. ما باید اینها را ببینیم.
 
وی با انتقاد از نمایشگاه مطبوعات گفت: دست برداریم از اینکه غرفه رسانه های محلی را در کوچه پس کوچه‌های نمایشگاه مطبوعات قرار دهیم. هیچ وزیری در نمایشگاه امسال از بخش نشریات محلی دیدار نکردند.
 
سلطانی‌فر مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها در پایان صحبت‌های ابراهیمی درباره درخواست او برای برگزاری دوره‌های آموزشی تأکید کرد: آموزش در استان‌ها همین امروز هم در اولویت ما هست. هیچ استانی نبوده که درخواست دوره آموزش از ما داشته باشد و به آن پاسخ نداده باشیم. آمادگی این را داریم در تمام استان‌ها و حتی شهرستان ها این دوره ها را برگزار کنیم.
 
با تبعیض چه کنیم؟
 
حسن حیدری مدیرعامل اتحادیه مطبوعات محلی سخنران بعدی بود که او هم با یک گلایه سخنان خود را آغاز کرد: اولا گله دارم چرا این نشست در تهران برگزار شده است. همه مشکلاتی که دکتر به آن اشاره کرده اند قبول اما با تبعیض چه کنیم؟ ما باید مجوز دهیم به نشریات سراسری مثل جام جم، ایران و همشعری که ویژه نامه استانی بزنند؟ اصلاً چرا باید ویژه نامه شهرستانی داشته باشد؟
 
حیدری افزود: چرا شهرداری‌ها می‌توانند رسانه اختصاصی داشته باشند و کمکی به دیگر رسانه‌ها ندهند. این‌ها یعنی تبعیض. ما امروز به دنبال راهکار آمده‌ایم. آقای دکتر فرقانی شما کارکشته این بحث هستید، اما حرف دل ما این است که وقتی نشریات سراسری به شهرستان‌ها می‌آید چرا باید آگهی‌های محلی را هم جذب خود کند.
 
وی افزود: نمایندگان مجلس و شهرداری‌ها اجازه دارند مجوز رسانه داشته باشند و بعد هم تمام آگهی‌ها را به سمت خود جذب می کنند. بحث ما این است که باید پول به استان‌ها وارد شود نه اینکه رسانه‌های سراسری آگهی های محلی را هم بگیرند و پول از استان خارج شود.
 
مدیرعامل اتحادیه مطبوعات محلی با اشاره به شرایط نامناسب رسانه‌ها محلی گفت: ما در شهرستان‌ها حتی کیوسک مطبوعات نداریم. امروز از 1800 رسانه محلی تنها 500 تا باقی مانده است. همه دارند یک به یک قربانی شرایط مالی می‌شوند.
 
پیشنهاد فرقانی برای تعطیلی ویژه‌نامه‌های استانی روزنامه‌های سراسری
 
در واکنش به اظهارات حیدری دکتر فرقاتی گفت: ایشان آنقدر خوب صحبت کردند که لازم دانستم تکمله‌ای درباره آن داشته باشم. این نکات خیلی نکات دقیق و درستی است و آقای سلطانی‌فر آنقدر نفوذ در ارشاد دارند که بخشی از این مشکلات را با اقدام عاجل رفع کنند.
 
فرقانی پیشنهاد داد: حداقل برای مدتی به صورت آزمایشی انتشار ویژه نامه محلی رسانه های سراسری متوقف شود چه با تفاهم چه با تحکم. اینکه شهرداریها روزنامه داشته باشند واقعا فضای رقابت را از بین می‌برد.
 
مشکل ما روزنامه‌نگاری نیست، روزنامه‌داری است
 
فروغ‌نیا سخنگوی اتحادیه نشریات محلی هم در این نشست گفت: مشکل ما نه در روزنامه‌نگاری که در روزنامه‌داری است؛ آدم‌ها امروز دیگر مفت کار نمی‌کنند. اگر در نقطه سر به سری هزینه و تولید باشیم در صحنه می‌مانیم اما وقتی رقابت میان بخش دولتی و بخش خصوصی لاغر مثل ما است نتیجه این معادله از قبل مشخص است. چرا وزارت صنایع باید بخش نامه به کارخانه های استان من بدهد که به فلان روزنامه ای که تنها 100 نسخه اش به استان من می رسد میلیون میلیون آگهی بدهند!
 
فروغ‌نیا افزود: من بخش خصوصی تضعیف شده هستم و توان رقابت ندارم. رقابت شرط ماندگاری در اقتصاد است. در مناطق ما نشریات در بهترین حالت خانوادگی دارند اداره می شوند. مجبوریم به این سمت و سو برویم که زنده بمانیم.
 
وی افزود: بله ما هم می‌دانیم که کیفیت کار ما پایین است اما ناچار از تسلیم به شرایط هستیم. من روزنامه‌نگار هستم، استعداد زیادی هم در منطقه من هستند اما نمی‌توانم نیرو استخدام کنم. احساس می‌کنم در قبال رسانه‌های سراسری شهروند درجه دو هستم. نتیجه این شرایط این است که من ضعیف نگه داشته می‌شوم تا زمانی که فردی به فکر برسد که کاری باید کرد!
 
در ادامه نمایندگان دیگر رسانه‌های استانی هم به طرح دغدغه‌ها و مشکلات حرفه‌ای خود پرداختند.
 
 
منبع: خبرگزاری مهر
 
 
 
برچسب ها :
چاپ خبر چاپ خبر
ارسال به دیگران ارسال به دیگران
نظرات
نام و نام خانوادگی :
ایمیل :
نظر :
به نظر شما مهمترين اولويت انجمن صنفي خبرنگاران كدام كزينه است؟