/ سرویس امورصنفی و رفاهی
کد خبر : 378
تاریخ خبر : 1393/07/22 10:29 ق ظ

حسین انتظامی می‌گوید، معاونت مطبوعاتی بر اساس پیش‌فرض‌های خود، در شکل کار «سمان» تغییراتی ایجاد کرده است.

معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره‌ی چگونگی ساماندهی سایت «سمان»، گفت: الآن یک دستورالعمل پیشنهادی صدور کارت حرفه‌ای روزنامه‌نگاری، روی سایت معاونت مطبوعاتی گذاشته شده است؛ این موضوع قرار است مبنای کار ما در «سمان» باشد.
 
او در ادامه اظهار کرد: ما دو - سه پیش‌فرض داریم که باید به آنها توجه کرد. اول اینکه نه دولت صلاحیت دارد و نه به مصلحت است که دولت بخواهد برای همه روزنامه‌نگاران تعیین صلاحیت کند. دوم اینکه الآن در کشور، 20000 نفر با ثبت نام در سامانه سمان مدعی کار خبرنگاری هستند که باید بررسی شود؛ چراکه بنا بر بررسی‌ها، این عدد اصلا درست نیست. سوم اینکه این 20000 نفر از طریق همان سایت مرتب فشار می‌آورند که چه شد.
 
انتظامی افزود: چهارمین موضوع این است که قبلا سیاستی اعلام شده که دولت خبرنگاران را بیمه می‌کند که معتقدیم به این شکل، استقلال حرفه‌ای روزنامه‌نگاران زیر سؤال می‌رود. هر کدام از ما باید با رسانه خودمان تعریف شویم. یکی از دلایل خانه به دوشی روزنامه‌نگاران همین است که به رسانه خودشان اتصال تشکیلاتی ندارند و آزادند هر روز به رسانه‌ای بروند.
 
او همچنین گفت: ما بر اساس این پیش‌فرض‌ها، «سمان» را با آن وضعی که بود، متوقف کردیم. شکل کار «سمان» پیش از این، این طور بود که افراد با فرستادن دو یا چهار اثر منتشرشده در یک سال، اسمشان می‌شد «روزنامه‌نگار». روزنامه‌نگار که با نوشتن چهار اثر در سال، روزنامه‌نگار نمی‌شود، روزنامه‌نگاری یک فرایند دائمی و مستمر است؛ ضمن اینکه، یک تیم پنج‌ نفره متشکل از معاون مطبوعاتی، مدیرکل مطبوعات داخلی، معاون اداره کل مطبوعات داخلی،‌ رییس اداره خبرنگاران اداره کل مطبوعات داخلی و یک استاد دانشگاه به انتخاب معاون مطبوعاتی، به پرونده‌هایی که تقاضای کارت خبرنگاری داشتند، رسیدگی می‌کردند.
 
معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اضافه کرد: ما با چند پیش‌فرض خود، تغییراتی در این موضوع اعمال کردیم. در حال حاضر عضویت در «سمان» کاملا داوطلبانه شده و به هیچ وجه اجباری نیست. اصرار ما این است که باید ارزش کارت‌های روزنامه‌نگاریِ مؤسسات رسانه‌ای خیلی بیشتر از کارت‌هایی باشد که وزارت ارشاد می‌دهد؛ در حالی که قبلا معکوس بود. ما باید اصالت را به کارت‌های خود بنگاه‌های رسانه‌ای بدهیم. نکته دیگر این است تیمی که به پرونده‌های تقاضای کارت خبرنگاری رسیدگی می‌کند، تغییر کرده است.
 
او ادامه داد: در حال حاضر 15 دانشگاه در تهران رشته روزنامه‌نگاری و ارتباطات دارند. قرار است در مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها، رؤسای این 15 گروه را دعوت کنند تا کنار هم بنشینند و ما به آنها اعلام کنیم که می‌خواهیم از کمک‌هایشان هم در این‌باره و هم درباره مسائلی مثل نمایشگاه و جشنواره مطبوعات استفاده کنیم. یکی از خروجی‌های آن جمع هم این است که دو استاد ارتباطات برای این تیم به ما معرفی کنند. پس دو استاد رشته ارتباطات به انتخاب شورای هماهنگی دانشگاه‌هایی که رشته ارتباطات دارند، از اعضای این تیم خواهند بود. همچنین یک نماینده از شورای هماهنگی تشکل‌های روزنامه‌نگاری در این تیم حضور خواهد داشت. الآن 8 - 9 تشکلِ روزنامه‌نگاری با مکانیزم‌های شفاف وجود دارد که حدودا چهار - پنج هزار روزنامه‌نگار را نمایندگی می‌کنند.
 
انتظامی افزود: مدیر کل مطبوعات داخلی، یکی از روزنامه‌نگاران پیشکسوت به انتخاب شورای هماهنگی انجمن های ذیربط، یک نماینده از انجمن خبرنگاران حوزه رسانه و نماینده شورای هماهنگی تشکل‌های مدیریتی، یعنی انجمن‌های مدیران مسئول، از دیگر اعضای تیمی هستند که پرونده تقاضاهایی را که افراد از طریق سایت فرستاده‌اند، بررسی می‌کنند و آنها را در سه رتبه روزنامه‌نگار، روزنامه‌نگار ارشد و روزنامه‌نگار خبره، بسته به امتیازاتی که روی سایت مشخص شده، از جمله سابقه کار، کارهای منتشرشده، عضویت در تشکل های صنفی، مدرک تحصیلی، جوایز مطبوعاتی و... رتبه‌بندی می‌کنند.
 
او همچنین در پاسخ به این پرسش که تکلیف دبیران و سردبیرانی که مدیریت و ویرایش اخبار را برعهده دارند، اما معمولا خبری از خودشان منتشر نمی‌کنند که در بخش مربوطه در سایت «سمان» قرار دهند، چیست؟ گفت: در دستورالعمل جدید، این موضوع لحاظ شده است و حتی ضریب امتیازی خبرنگار، دبیر و سردبیر متفاوت است؛ ضمن اینکه امتیاز خبرنگاران، دبیران و سردبیران رسانه‌های مختلف، بر اساس رنکینگ (رتبه‌بندی) رسانه‌ها متفاوت است.
 
گفتنی است طبق ماده ششم «دستورالعمل پیشنهادی صدور کارت حرفه‌ای روزنامه نگاری» که دوازدهم شهریور ماه ۱۳۹۳ روی سایت معاونت مطبوعاتی قرار گرفته، «روزنامه‌نگارانی که رتبه خبرنگاری آنان توسط کمیسیون موضوع ماده (4) احراز می‌شود می‌توانند از دبیرخانه کمیسیون، کارت روزنامه‌نگاری دریافت کرده و از مزایای زیر برخوردار شوند:
 
1- امکان عضویت در صندوق حمایت از هنرمندان ، نویسندگان و روزنامه‌نگاران با تسهیلات ویژه
 
2- تسهیلات فرهنگی هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سایر تسهیلات دولتی و بانکی
 
3- صدور کارت خبرنگاری بین‌المللی برای مأموریت‌های خارجی
 
4- ارایه خدمات بیمه تکمیلی
 
5- دوره‌های آموزشی رایگان مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها
 
6- خدمات مشاوره حقوقی حرفه‌ای
 
7- کمک‌هزینه آموزش زبان خارجی
 
8- تسریع در رسیدگی به تقاضای انتشار رسانه
 
9- قرار گرفتن در فهرست خبرنگاران و روزنامه‌نگاران در پاسخ به استعلامات دستگاه‌ها برای ارایه خدمات حرفه‌ای و تسهیلات (از جمله قرارداد با دانشگاه‌ها برای تحصیلات تکمیلی، تورهای آموزشی، طرح ترافیک، هدایا و...)
 
10- پرداخت بیمه حداکثر به مدت شش ماه برای روزنامه‌نگارانی که به طور ناخواسته با رسانه خود قطع همکاری می‌کنند، مشروط به آنکه از تاریخ قطع همکاری به قبل، حداقل یک سال توسط رسانه محل اشتغال، بیمه شده باشند.»
 
 
منبع: خبرگزاری ایسنا
برچسب ها :
چاپ خبر چاپ خبر
ارسال به دیگران ارسال به دیگران
نظرات
توسط : محمدرضا رحمانی
موافق : [0]
مخالف [ 0]
با سلام و تحیات بنده خبرنگار از خراسان جنوبی هستم چجوری در سایت سمان ثبت نام کنم منتظر جوابتان هستم
نام و نام خانوادگی :
ایمیل :
نظر :
به نظر شما مهمترين اولويت انجمن صنفي خبرنگاران كدام كزينه است؟