/ سرویس اقتصادی
کد خبر : 320
تاریخ خبر : 1392/12/05 4:25 ب ظ
یادداشت انجمن صنفی خبرنگاران و روزنامه نگاران

آنچه در این راستا حائز اهمیت است اینکه اقتصاد مقاومتي استراتژی و راهبردي براي تشخيص حوزه‌هاي فشار و كاهش وابستگي‌ها و در مجموع مقابله با تحريم ها و تهديدهاي اقتصادي با تاكيد روي مزيت‌هاي توليد داخل و تلاش بر خود اتكايي می باشد.

انجمن صنفی خبرنگاران و روزنامه نگاران: سیاست‌های کلی «اقتصاد مقاومتی» از سوی رهبر معظم انقلاب به رؤسای قوای سه گانه و رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با هدف تأمين رشد پويا و بهبود شاخص‌هاي مقاومت اقتصادي و دستيابي به اهداف سند چشم‌انداز بيست‌ساله، با رويكردي جهادي، انعطاف پذير، فرصت ساز، مولد، درون‌زا، پيشرو و برون‌گرا در 24 بند ابلاغ شد که در بند 21 آن بر تبيين ابعاد اقتصاد مقاومتي و گفتمان سازي آن به ويژه در محيط‌هاي علمي، آموزشي و رسانه‌اي و تبديل آن به گفتمان فراگير و رايج ملي تاکیده شده است.
آنچه اختصاصا در این زمینه مورد تاکید بوده و مهم به نظر می رسد، جایگاه و نقش رسانه ها در سیاستگذاری، شکل دهی فرهنگ عمومی و هدایت درست افکار عمومی است.
 بر این اساس، کارکرد رسانه ها در عصر ارتباطات، بی شک در همه ابعاد زندگی اجتماعی و فرهنگی جوامع بشری انکارناپذیر است. امروزه جامعه ای توسعه یافته تلقی می شود که بتواند در کنار توسعه شاخص های اجتماعی و اقتصادی مانند درآمد سرانه، توزیع ناخالص ملی و نرخ مرگ و میر، بر معیار آموزش و اطلاعات و در حقیقت عنصر دانایی اجتماعی تأکید کند.
در هر حال، آنچه در این راستا حائز اهمیت است اینکه اقتصاد مقاومتي استراتژی و راهبردي براي تشخيص حوزه‌هاي فشار و كاهش وابستگي‌ها و در مجموع مقابله با تحريم ها و تهديدهاي اقتصادي با تاكيد روي مزيت‌هاي توليد داخل و تلاش بر خود اتكايي می باشد.
در كنار اين عوامل، ارکان و مهم ترین ویژگی های اقتصاد مقاومتی، در واقعه همان تلاش در جهت ارتقای رشد ملی، خنثی نمودن تحریم های دشمن در عرصه اقتصادی، مردمی کردن اقتصاد، کاهش وابستگی اقتصاد کشور به نفت، مدیریت مصرف، بالا بردن تولید ملی با حمایت از کار و سرمایه ایرانی، مقاومت مدبرانه در مقابل تحریم ها، توانمند سازی بخش خصوصی، حرکت بر اساس برنامه و پرهیز از تغییر ناگهانی قوانین است.
 آنچه در این خصوص مهم به نظر می رسد اینکه، در نظام نوین جهانى‏ ما در شرایطی زندگي مي كنيم؛ که در آن رسانه هاي گروهي جزو جدايي ناپذير زندگي ما هستند.
آنچه كه رسانه ها به عنوان اطلاعات به ما انتقال مي دهند، به اشکال مختلف در نحوه زندگي، انديشه و احساسات ما و حتي فرزندان ما تعیین کننده است. بي شك رسانه‌ها با پوشش گزینشی برخی رویدادها و چشم پوشی از بقیه وقایع نقش تعیین کننده ای در جنگ اقتصادی و مهار آن بر عهده دارند.
بنابراین می توان گفت، از سوی دیگر هر جامعه ای نیازمند به رشد، بالندگی در عرصه های مختلف از جمله توسعه اقتصادی است تا به غرور ملی در عرصه ملی و بین المللی دست یابد، لذا برای تحقق این امر در جامعه، نيازمند شناخت دقيق اين نوع اقتصاد، بسترها و زمينه هاي آن هستیم، در این میان امروزه در عصر انفجار اطلاعات دیگر این حقیقت به خوبی اثبات شده است که رسانه های گروهی با کارکرد خویش به عنوان یک دانشگاه عمومی سهم و نقش قابل ملاحظه ای در انتقال میراث فرهنگی و فکری بشری در میان ملل و انسان ها دارا هستند.
 بر این اساس، اهمیت این کار از آن جهت بوده که حیات اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و اقتصادی جوامع بشری به شدت تحت تاثیر رسانه های گروهی قرار دارد. با در نظر گرفتن این واقعیت مسلم که رسانه های نوین ارتباط جمعی با کارکرد خود، و با استقاده از دو عنصر اطلاعات و پیام، هرگز از جنبه های سازنده و مخرب خالی نبوده، ضروری است در این راستا متولیان طرح تحول اقتصادی و مسئولان امر پیش از اینها به کارکرد رسانه ها توجه داشته باشند، چرا که رسانه های جمعی با اطلاع رسانی به موقع و شفاف می توانند در ارتباط با ساز وکارهای اقتصادی در برابر هجمه های اطلاع رسانی غلط رسانه های دشمن بایستد و به تنویر افکار عمومی کمک کنند.
 ناگفته نماند مقام معظم رهبري در سال‌هاي اخير در نامگذاري‌های‌شان براي سال‌ها و همچنین در سخنان خود بارها بر مساله « تحريم‌های دشمن » و «جنگ اقتصادي» كه استکبار جهانی در راستاي مقابله با پيشرفت‌هاي کشورمان در پيش گرفته‌اند، تاكيد كرده و راهكارهاي مقابله با آن را نيز بارها گوشزد كرده‌اند که نمونه بارز آن ابلاغ اخیر ایشان در مورد سیاست‌های کلی «اقتصاد مقاومتی» به رؤسای قوای سه گانه و رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام است.
حضرت آیت الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی با ابلاغ سیاست‌های کلی «اقتصاد مقاومتی» بر اساس بند یک اصل 110 قانون اساسی معتقدند؛ پیروی از الگوی علمی و بومی برآمده از فرهنگ انقلابی و اسلامی، عامل شکست و عقب نشینی دشمن در جنگ تحمیلی اقتصادی علیه ملت ایران خواهد شد، همچنین اقتصاد مقاومتی خواهد توانست در بحران‌های رو به افزایش جهانی، الگویی الهام‌بخش از نظام اقتصادی اسلام را عینیت بخشد و زمینه و فرصت مناسب را برای نقش آفرینی مردم و فعالان اقتصادی در تحقق حماسه اقتصادی فراهم کند.
در واقع رهبر معظم انقلاب يكي از راه‌هاي عبور از مقطع حساس و سرنوشت‌ساز كنوني کشور را جدي‌گرفتن اقتصاد مقاومتي بیان می کنند و بر این باورند: "«اقتصاد مقاومتی»، این یک شعار نیست؛ این یک واقعیت است.کشور دارد پیشرفت می‌کند. ما افق‌های بسیار بلند و نویدبخشی را در مقابل خودمان مشاهده می‌کنیم. خب، بدیهی است که حرکت به سمت این افق‌ها، معارض‌ها و معارضه‌‌‌هایی هم دارد. بعضی از این معارضه‌‌‌ها انگیزه‌‌‌های اقتصادی دارد، بعضی انگیزه‌‌‌های سیاسی دارد؛ بعضی منطقه‌‌‌ای است، بعضی بین‌‌‌المللی است." (در دیدار جمعی از پژوهشگران و مسئولان شرکت‌های دانش‌بنیان- 08/05/91)
به بیان دیگر؛ در واقع" اقتصاد مقاومتی"، نقطه مقابل اقتصاد وابسته و مصرفی است، تغییر ساختارهای اقتصادی موجود، بومی‌سازی اقتصاد کشور، اصلاح الگوی مصرف، صرفه جوئی، تكيه بر دارايي هاي معنوي و مادي، حمایت از تولید ملی، توانمند سازی بخش خصوصی، کاهش وابستگی به نفت و پرهیز از خام فروشی، پرهيز از اسراف و تجمل گرايي، ساده زيستي، قناعت، توجه به مسئله آموزش و تربيت افراد اجتماع و بخصوص اقشار جوان و كودكان، بسط معنويات و آموزه هاي ديني، آگاهي مردم از دارايي، منابع و توانمندي هاي داخلي و سرمايه هاي معنوي و مادي، استفاده از ظرفیت های شرکت های دانش بنیان، استفاده حداکثری از کالاهای داخلی و نهراسیدن از تحریم‌های اقتصادی دشمن نیز از دیگر راهکار مناسبی برای رسیدن به اقتصاد مقاومتی است.
در این میان باید گفت که یکی از ابزارهای دشمن در جنگ اقتصادی، رسانه‌ است، بر همین اساس، براي تقويت زير ساخت هاي اقتصادی و مقابله با جنگ رسانه اي دنياي غرب، بايستي به نقش رسانه به عنوان يک ابزار مهم و جريان ساز باید بيش اینها اهميت بدهيم. در این میان هم دست اندرکاران حوزه رسانه کشورمان با آموزش، اطلاع رسانی و آگاهی بخشی و به عرصه کشاندن نخبگان در این عرصه، تصويرسازي درست توام با اميدآفريني و حفظ منافع ملي می توانند، نقش مهمی در کاهش عوارض روانی، تقويت وحدت و انسجام ملي و ايجاد تحرک و نشاط در جامعه داشته باشند.
نكته مهم دیگر اينكه، بسیار واضح است امروز استكبار جهانی از تحقق شعار «ما می‌توانيم» كه نمود همت و غيرت ايرانيان است، عصبانی شده و در این خصوص با ترفند های مختلف از جمله جنگ نرم با پشتوانه قدرت نرم رسانه ها در صدد ضربه زدن به این نظام است.
از سوی دیگر، در این شرایط حساس و سرنوشت‌ساز كنوني کشورمان وظیفه مردم و به ویژه رؤسای قوای سه گانه و سایر مسئولان، در سال حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی این است که با جدیت تمام، خدمت رسانی، ایجاد هماهنگی و وحدت میان سه قوه در خلق صحنه های سیاسی و اقتصادی در وسط میدان باشند و ضمن حمایت از انقلاب و اسلام در تحقق افق روشن ترسیم شده، توسط مقام معظم رهبری بيش از بيش تلاش نمايند و امید است که سیاستگذاران داخلی رسانه‌ای از تمام ظرفیت های موجود در برابر هجمه های اطلاع رسانی غلط رسانه های دشمن بایستد و به تنویر افکار عمومی کمک کنند.
 
* یادداشت- موسی کاظم زاده، خبرنگار ایسنا - منطقه آذربایجان شرقی
برچسب ها :
چاپ خبر چاپ خبر
ارسال به دیگران ارسال به دیگران
نظرات
نام و نام خانوادگی :
ایمیل :
نظر :
به نظر شما مهمترين اولويت انجمن صنفي خبرنگاران كدام كزينه است؟