/ سرویس سیاسی
کد خبر : 234
تاریخ خبر : 1392/04/23 5:40 ب ظ
آیت الله خاتمی:

آیت الله خاتمی شایعه پراکنی را مهم ترین ابزار رسانه های غرب به منظور تبلیغ علیه جمهوری اسلامی ایران دانست و تاکید کرد: این شایعات را افراد ساده لوح دهان به دهان می گردانند و آن را تبدیل به یک مشکل همه گیر می کنند.

 

به گزارش خبرگزاری رسا، آیت الله سید احمد خاتمی، نماینده مردم کرمان در مجلس خبرگان رهبری، سحرگاه امروز در پنجمین برنامه سحرگاهی شبکه استانی کرمان گفت: یکی از معانی عفاف که بسیار بر آن تأکید شده است، پاکی در گفتار است.
 
 
وی با بیان این که در روایات زیادی بر این نکته تأکید شده که از کلیدهای مهم نظارت کردن شخص بر خودش کنترل زبان است، به حدیثی از حضرت علی علیه السلام اشاره کرد و گفت: طبق گفته امیرالمومنین ایمان کسی ثابت نمی شود مگر این که قلبش اصلاح شود و قلب کسی اصلاح نخواهد شد مگر این که زبانش سالم شود.
 
 
 
وی با تأکید بر این که عفاف در گفتار این است که انسان حرف خدا پسندانه بزند، گفت: صحبت وقتی پاکیزه است که هم محتوا و هم شکل زیبایی داشته باشد.
 
 
 
نماینده مردم کرمان در مجلس خبرگان اظهار داشت: مومن افزون بر این که حرفش نباید دروغ، سخن چینی، غیبت و دشنام باشد؛ باید ظاهر کلامش هم زیبا باشد.
 
 
 
وی با اشاره به این که در قرآن برای گفتار صحیح آیین نامه گفتاری آمده است، گفت: از مهم ترین این مواد این است که گفتار سدید داشته باشیم، یعنی حرفی بزنیم که قابل اثبات باشد و بتوانیم از حرف مان دفاع کنیم.
 
 
 
آیت الله خاتمی در ادامه گفت: بنابر این حرفی که آدم نمی تواند از عهده اثباتش بر بیایید قول سدید نیست که نقل شایعات از مصادیق این گونه گفتاری است.
 
 
وی با اشاره به روایت کَفَی بِالمَرْءِ کِذْبًا اَن یَحْدُثَ بِکُلِّ ما سَمِعَ، گفت: این روایت برای ما بیان می کند که در دروغگویی آدم همین بس که هر چیز که می شنود را بگوید و به خصوص با توجه به جنگ نرم و جنگ روانی که هزاران سایت و شبکه ماهواره ای بیگانه به طور مداوم علیه نظام جمهوری اسلامی تبلیغ می کنند، که مهم‏ترین ابزار آن‏ها شایعه پراکنی است، این احادیث می تواند برای ما راهگشا باشند.
 
 
 
آیت الله خاتمی با بیان این که مهم ترین اهداف دشمن بر علیه کشور ما از طریق شایعه پراکنی محقق می شود، گفت: این شایعات را افراد ساده لوح دهان به دهان می گردانند و آن را تبدیل به یک مشکل همه گیر می کنند.
 
 
 
وی با بیان این دومین ماده مورد نظر قرآن معروف بودن قول است، گفت: معروف بودن گفتار به این معنی است که گفتار ما مورد تأیید عقل و شرع باشد، و انسان باید هر حرفی که می زند عقلایی باشد و بر اساس فکر سخن بگوید.
 
 
 
نماینده مردم کرمان در مجلس خبرگان با اشاره به این که سومین معیار قرآن برای سخن صحیح قول بلیغ است، گفت: ما باید طوری حرف بزنیم که طرف مقابل ما به خوبی مفهوم کلام ما را بفهمد و در این زمینه انگیزه گوینده مهم نیست و این هنر انبیاء بوده که بالاترین مفاهیم را با گویاترین کلمات ادا می کردند.
 
 
وی با بیان این که چهارمین ملاک قرآن برای سخن نیکو قول کریم است، بیان کرد: قول کریم یعنی بزرگوارانه و شرافتمندانه سخن گفتن؛ همانند وقتی که با پدر و مادر صحبت می کنیم که باید در نهایت ادب و مهر با آنها صحبت کنیم.
 
 
 
آیت الله خاتمی با اشاره به پنجمین معیار قرآن برای کلام زیبا، گفت: قرآن قول نرم را وسیله ای مناسب برای صحبت کردن می داند و آن را زمینه ساز تذکر دادن می داند، مگر این که مانع بیرونی داشته باشد.
 
 
 
وی در پایان با بیان این که بهترین گفتار آن گفتاری است که انسان را به خدا دعوت کند، گفت: مصداق این سخن قرآن پدر و مادری است که فرزندان شان را دعوت به خدا و عمل صالح می کنند و یا معلمی که پس از بیان مسأله ای علمی وقتی آن مسأله روشن شد بگوید همه این کارها از آیات الهی است./
برچسب ها :
چاپ خبر چاپ خبر
ارسال به دیگران ارسال به دیگران
نظرات
نام و نام خانوادگی :
ایمیل :
نظر :
به نظر شما مهمترين اولويت انجمن صنفي خبرنگاران كدام كزينه است؟