/ سرویس سیاسی
کد خبر : 230
تاریخ خبر : 1392/04/23 12:28 ب ظ
هشدار آیت‌الله مظاهری به اصحاب رسانه:

رییس حوزه علمیه اصفهان با اشاره به این‌که خداوند از حق‌الناس نمی‌گذرد، ریختن آبروی مؤمن را گناهی بزرگ‌تر از حق‌الناس شمرد و درباره مطالب توهین‌‌آمیز، ‌شایعه‌، تهمت‌ها وغیبت‌ها برخی سایت‌ها و روزنامه‌ها اظهار تأسف کرد.

به گزارش «انجمن صنفی خبرنگاران» به نقل از رسا، حضرت آیت‌الله حسین مظاهری، رییس حوزه علمیه اصفهان، شنبه پس از نماز ظهر و عصر در مسجد حکیم اصفهان در ادامه جلسات اخلاق خود با تقسیم‌بندی کردن گناهان به سه بخش حق‌الله، حق‌الناس و گناه حفظ نکردن آبرو گفت: غیبت، تهمت، شایعه، مسخرگی، توهین و مانند این‌ها از حق‌الناس گناه بالاتری است، حتی در روایات این گناهان از ربا خوردن و ربا دادن بزرگ‌تر شمرده شده است.

استاد درس خارج حوزه علمیه با اشاره به این‌که سایت‌ها ما پر از توهین مسخرگی و شایعه است، گفت: امروز روزنامه‌های ما فحش‌نامه شده است، خود ما هم در مهمانی‌ها و مراسم افطاری درباره گناهان توهین، شایعه‌پراکنی و غیبت رعایتی نمی‌کنیم.

انحراف در آخر عمر به دلیل تأثیر گناهان است

وی در ابتدای سخنان خود افزود: اگر ما صبر نداشته باشیم شیطان ما را منحرف می‌کند، باید در برابر گناه صبر داشته باشیم و از آن اجتناب کنیم، انسان اگر در برابر گناهان بزرگ صبر کند، هر گناهی کرده باشد، خداوند او را می‌آمرزد.

رییس حوزه علمیه اصفهان با اشاره به این‌که نتیجه صبر در برابر گناه عاقبت به خیری است، اظهار کرد: اگر کسی در برابر گناه بتواند روی نفس اماره پا بگذارد و شیطان را عقب بزند، او عاقبت به خیر می‌شود.

وی ادامه داد: ذلت بعد از عزت یکی از اثرات گناه است،‌ اگر کسی از گناه پرهیز کند، خداوند وعده داده است، ذلت بعد از عزت پیدا نکند، دوم این‌که خداوند در بن‌بست‌ها دست او را می‌گیرد و حال انحراف برای او پیدا نمی‌شود.

حضرت آیت‌الله مظاهری با تأکید بر این نکته که گاه دیده می‌شود، افراد جبهه‌رفته و خدمت‌کرده به اسلام در آخر کار منکر همه چیز شده‌اند، ابراز کرد: انحراف در آخر عمر و از دست دادن دین از ذلت در برابر عزت بدتر است.

اصلاح امور انسان نتیجه پرهیز از گناهان

وی معنای سوم عاقبت به خیری را سرافرازی در هنگام مرگ خواند و اظهار کرد: افراد باید جمله دعایی به معنای این‌که خدایا عاقبت امر ما را خیر بکن، بخوانند و یکی از بهترین دعاها است و بر اساس دستور قرآن پرهیز از کنار به عاقبت به خیری می‌انجامد.

استاد درس خارج حوزه علمیه با اشاره به این‌که مخالفت با نفس اماره و صبر در برابر گناه سبب اصلاح امور از جایی است که انسان گمان نمی‌برد، بیان کرد: کسی که در برابر یک گناه بزرگ صبر کند، دعای مستجابی دارد.

وی ابراز کرد: داستان اصحاب کهف و رقیم در قرآن آمده است و برخی از مفسران اصحاب رقیم را غیر از اصحاب کهف دانسته‌اند و ماجرا این است که سه نفر در کوه برای پناه یافتن از باران به غاری می‌روند و سنگ بزرگی در آن غار قرار می‌گیرد، یکی از آن‌ها زرنگ بود و گفت چاره‌ای نیست جز توسل به خداوند هر کدام یک کار مهمی داشته‌اید و برای خدا کرده‌اید آن کار را به نظر آورید تا از این زندان نجات پیدا کنید و هر سه درباره اجتناب از گناه یادآور شدند.

حضرت آیت‌الله مظاهری گفت: اگر کسی از گناه پرهیز کند خدا را می‌یابد و امام حسین(ع) در دعای عرفه می‌فرماید کسی که خدا را دارد، همه چیز را دارد و کسی که همه چیز دارد اما خدا را ندارد، هیچ چیز ندارد و این امر نتیجه صبر در برابر گناه است.

ماهواره‌ها سبب فساد در جامعه شده‌اند

وی با تأکید بر این نکته که در آیات، روایات و سخنان علمای اخلاق صبر ام‌الفضائل و عامل موفقیت خوانده شده است، ادامه داد: اجتناب از گناه به انسان خیر دنیا و آخرت می‌دهد، یک قسمت گناه حق‌الله است مانند فساد اخلاقی که اکنون داریم.

رییس حوزه علمیه اصفهان بیان کرد: امروز فساد اخلاقی بسیار شده است، ماهواره‌ها و فیلم‌های شهوت‌انگیز در خانه‌ها است، بی‌بند و باری در کوچه‌ها و دانشگاه‌ها مشاهده می‌شود و این فساد دامن‌گیر همه حتی در روستاها شده است و اجتناب از گناه در این جامعه سخت اما بسیار مفید است.

وی با اشاره به این‌که حق‌الناس بخش دیگر گناه است، ابراز کرد: خداوند از حق‌الناس نمی‌گذرد، در قرآن اشاره شده است که عده‌ای در صف محشر می‌آیند و تمام اعمال خود را به طلب‌‌کاران حق‌الناس می‌دهد و گاه عمل صالحی در کارنامه خود ندارد اما از گناه طلب‌کاران گرفته می‌شود و به گناه بدهکاران حق‌الناس اضافه می‌شود.

حضرت آیت‌الله مظاهری بیان کرد: حق‌الناس افزون بر جلوگیری از عاقبت به خیری و بی‌برکت کردن مال و وزر و وبال شدن مال و اموال انسان سبب گرفته شدن اعمال خوب از انسان و اعطای آن به فرد طلب‌کار حق‌الناس می‌شود./

برچسب ها :
چاپ خبر چاپ خبر
ارسال به دیگران ارسال به دیگران
نظرات
نام و نام خانوادگی :
ایمیل :
نظر :
به نظر شما مهمترين اولويت انجمن صنفي خبرنگاران كدام كزينه است؟