/ سرویس امورصنفی و رفاهی
کد خبر : 220
تاریخ خبر : 1392/03/29 2:17 ب ظ
طبق مصوبه دولت

دولت در راستای ساماندهی فعالیت‌ها، ایجاد تسهیلات و نظارت بیشتر بر کار خبرگزاری‌ها و نشریات الکترونیکی، خبرگزاری‌ها را موظف به رعایت مقررات جدید کرد.

به گزارش روابط عمومی دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها، به نقل از خبرگزاری ایسنا، هیأت وزیران بنا به پیشنهاد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و به استناد ماده (47) اصلاحی قانون مطبوعات – مصوب 1379 – تصویب کرد: مقررات مربوط به خبرگزاری‌ها به عنوان فصل پنجم به آیین‌نام اجرایی قانون مطبوعات الحاق می‌شود.

متن کامل مصوبه دولت به شرح زیر است:

فصل پنجم – مقررات مربوط به خبرگزاری‌ها

 

ماده 35) خبرگزاری‌ها مشمول مقررات این فصل و سایر مقررات این آیین‌نامه به جز مواد (1)، (4)، (6) و (8) از فصل اول، مواد (16( و (17) از فصل دوم و مواد (23)، (26)، (27) و (28) از فصل سوم هستند.

 

ماده 36) اضافه کردن هرگونه کلمه یا عبارت به نام یا آرم نشریه و خبرگزاری و یا عدم رعایت تناسب در اجزای آن مطابق با آنچه در پروانه خبرگزاری ذکر شده، ممنوع است.

 

ماده 37) در تارنمای هر خبرگزاری باید نام صاحب امتیاز، مدیر مسؤول و نیز زمینه فعالیت در بخشی با عنوان «شناسنامه» یا «درباره ما» در محل ثابت درج شود.

به گزارش ایسنا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، ماده 38 – خبرگزاری‌ها موظفند مطالب خود را به طور مستمر و با درج شماره و زمان جداگانه منتشر کنند. درج منابع اخبار در خبرگزاری الزامی است.

 

ماده 39) ترجمه تمام یا قسمتی از مطالب نشریه و خبرگزاری و انتشار منظم آن به طور جداگانه و با رعایت مندرجات پروانه انتشار بلامانع است.

ماده 40) نقل آن قسمت از اخبار، مطالب یا تصاویر نشریات و خبرگزاری‌ها که موجب توقیف، لغو پروانه یا پالایش (فیلتر) شده، توسط خبرگزاری ممنوع است.

 

ماده 41) خبرگزاری‌ها موظفند پاسخ‌ها و توضیحات موضوع ماده (23) قانون مطبوعات را پس از وصول در همان روز منتشر کنند. (ماده 23 – مطبوعاتی که به شکل روزنامه منتشر می‌شوند، مکلف به درج نام به طور کامل، ترتیب و تاریخ انتشار، شماره ردیف مسلسل و شماره صفحه در بالای تمام صفحات و نیز قیمت در صفحه اول هستند. همچنین مطبوعاتی که به شکل مجله منتشر می‌شوند موظف به درج نام بطور کامل، ترتیب و تاریخ انتشار، شماره ردیف مسلسل، تعداد صفحات و قیمت بر روی جلد و نیز قید شماره هر صفحه در تمام صفحات هستند).

ماده 42) مدیر مسؤول خبرگزاری موظف است؛ مشخصات فنی تارنما و نام مراکزی که خدمات میزبانی و پشتیبانی خود را از آن‌ها اخذ می‌کند، اعلام کند.

 

ماده 43) مدیرمسؤول خبرگزاری موظف است؛ مجموعه کامل تولیدات رسانه‌ای خود را ماهانه در چهار نسخه در قالب لوح فشرده به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تحویل کند.

 

ماده 44) وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مکلف است؛ در صورت اعلام هیأت نظارت بر مطبوعات مبنی بر توقیف لغو پروانه یا دستور پالایش (فیلتر) موقت، بلافاصله خبرگزاری را پالایش (فیلتر) کند.

 

ماده 45) مراکز ارائه خدمات دیجیتال و میزبانی، مجاز به ثبت دامنه و میزبانی خبرگزاری‌ها با نشریات الکترونیکی که فعالیت آن‌ها از سوی دادگاه صالح یا هیأت نظارت بر مطبوعات مغایر با اصول مندرج در قانون مطبوعات و این آیین‌نامه تشخیص داده شوند، نیست.

 

ماده 46) مدیران مسؤول خبرگزاری‌ها می‌توانند در انتخابات مدیران مسؤول شرکت کنند، مشروط به این که خبرگزاری حداقل شش ماه در محدوده یک سال باقی مانده به انتخابات فعالیت مستمر داشته باشند.

 

ماده 47) نشریات الکترونیکی نیز مشمول مقررات این فصل هستند.

 

این مصوبه از سوی محمدرضا رحیمی؛ معاون اول رییس جمهور برای اجرا ابلاغ شد.
 

برچسب ها :
چاپ خبر چاپ خبر
ارسال به دیگران ارسال به دیگران
نظرات
نام و نام خانوادگی :
ایمیل :
نظر :
به نظر شما مهمترين اولويت انجمن صنفي خبرنگاران كدام كزينه است؟