/ سرویس سیاسی
کد خبر : 218
تاریخ خبر : 1392/03/29 11:29 ق ظ
رحیم‌پور ازغدی در دانشگاه تهران

رحیم‌پور معتقد است فضای مجازی دیگر مجازی نیست و خیلی حقیقی‌تر از حقیقت شده است. او می‌گوید: هژمونی آمریکا بر فرهنگ، رسانه و سینما مانع ذاتی نیست و یک مانع تاریخی است و نیروهای انقلابی می‌توانند آن را در هم بشکنند و با آن مقابله کنند.

 نشست اندیشه‌ای انقلاب اسلامی و فضای مجازی در آستانه پنجاهمین سالروز شروع نهضت انقلاب اسلامی عصر امروز شنبه 11 خردادماه به همت کانون اندیشه جوان و مجمع فعالان فضای مجازی انقلاب اسلامی (پرا) و همچنین با همکاری انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه تهران در مکان دانشکده حقوق این دانشگاه برگزار شد.

این نشست که با محوریت موضوع جهاد حقیقی در فضای مجازی صورت گرفت همراه با میزگرد تخصصی صورت‌های مواجهه با ساحات و ابعاد انقلاب اسلامی و فضای مجازی و سخنرانی حسن رحیم‌پور ازغدی، استاد حوزه و دانشگاه همراه شد.

رحیم‌پور ازغدی با اشاره به اهمیت فضای مجازی در اوضاع کنونی دنیا گفت: امروزه فضای مجازی دیگر مجازی نیست و خیلی حقیقی‌تر از حقیقت شده است. به خاطر همین مسئله بحث جهاد حقیقی در عرصه فضای مجازی مهم‌تر شده است. گرچه برخی از افراد ورود نیروهای انقلابی را در این فضا غیرممکن تلقی کرده و برای ادعای خود تئوری‌ها ساخته‌اند.

وی افزود: کسانی که مدعی‌اند نیروهای مسلمان و انقلابی نباید در این فضا ورود پیدا کنند بر این باورند که دوران گفتمان امر قدسی و انقلابی پایان پذیرفته است چنانکه فضای مجازی، رسانه و سینما حاصل نتیجه جهان مدرن و زندگی جدید است. چنین اندیشه‌ای به زوال تاریخی پارادایم انقلابی و بنیاد‌گرایی معتقد است.

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به سیاست‌های مختلف کنترل انقلابیون در فضای مجازی تصریح کرد: حوزه کامل هژمونی آمریکا بر فرهنگ، رسانه و سینما مانع ذاتی نیست و حداقل یک مانع تاریخی به شمار می‌آید که نباید همین مانع تاریخی دستاویزی قرار داه شود تا نیروهای انقلابی را از این عرصه دفع کند. گرچه تفکر سرمایه‌داری بر اساس مصرف است و اصالت را به لذت می‌دهد ولی صنعت فرهنگی را نیز بر این جهت تعریف می‌کند نباید این تفکر موجب شود که انقلابیون مشکل بودن کار را به ممکن نبودنش تفسیر کنند.

وی در ادامه افزود: برای کنترل انقلابیون در این عرصه نظام سرمایه‌داری از 3 روش عمده بهره می‌گیرد:

1-فراری دادن نیروهای انقلابی با این تفکر که ذات رسانه و هنر سکولار است و انقلابیون جایگاهی در این عرصه ندارند.
2-ناامید کردن نیروها از طریق این فکر که نیروهای انقلابی در این عرصه میهمانی بیش نیستند و میزبان سکولارها و سرمایه‌داران هستند و تلقی اینچنین که کار به قدری سخت است که امکان‌پذیر نیست.
3-کنترل نیروهای انقلابی با روش‌های مختلف

ازغدی راه‌ و چاره نظام سرمایه‌داری را برای کوتاه کردن دست انقلابیون از رسانه، سینما و هنر چنین تشریح کرد: طرح نظام سرمایه‌داری برای کنترل انقلابیون در این عرصه همان نظریه معروف صنعت فرهنگ و فرهنگ صنعتی است. در فضای مجازی چنین تلقی‌ای را به وجود می‌آورند که همه فکر کنند ارتباط یک رابطه 2 طرفه است. در صورتی که حقیقت رابطه فرد در فضای مجازی این‌چنین است که وقتی قاطی این فضا می‌شود در طرح جامع نظام سرمایه‌داری یا حذف می‌شود یا مسکوت می‌ماند.

او افزود: آن‌ها ارتباطات را هم‌بسته فرهنگی معرفی می‌کنند و یک الگوی چند وجهی طراحی شده وجود دارد که افراد را به نام هم‌زیستی ذیل پارادایم خودشان قرار می‌دهند در این صورت فرد به خودسانسوری می‌افتد بطوری‌که یا باید با قواعد نظام سلطه حرف بزند یا معیارهایش را با آنها تطبیق دهد و یا بالاجبار منطبق با آنها شود گرچه ناآگاهانه است.

رحیم‌پور تأکید کرد: نظام سلطه سرمایه‌داری در فضای مجازی معتقدند که لازم نیست که بقیه شکل‌های ارتباطی را حذف کنیم ولی باید کارکردهای آنها طوری باشد که با پارادایم  ما سازگار شود. باید توجه داشت که در ظاهر چنین برداشت می‌شود که در فضای مجازی بورس مطالب شکل گرفته است ولی در حقیقت چنین نیست چرا که یک پشت‌صحنه‌ای برای انتخاب مطالب وجود دارد. مطالب فیلترینگ می‌شود. مثلا سرعت عبور از یک مطلب بیشتر شده ولی اهمیت مطلب دیگر را بالا برده و هزاران بار تکرار می‌کنند.

ازغدی در بخش دیگر یاز سخنان خود به دیگر اقدامات دست‌اندرکاران هدایت شبکه‌های اجتماعی اشاره کرد و گفت: آن‌ها پیوندهای جدید و متفاوتی را تعریف کرده‌اند که به سبب آنها ارتباط‌های دیگر کمرنگ می‌شود. مثلا انقلابیون فیلمی را تولید می‌کنند که در اصل این در فضای مجازی کمرنگ جلوه داده می‌شود و در حاشیه قرار می‌گیرد و اگر هم کار به قدری قوی باشد که رقابت کند در اوج کنترل شده و هر آنطور که می‌خواهند عرضه می‌کنند. کارکردهای فرهنگی سازمان‌ها و قدرت‌های فرهنگی در فضای مجازی همگی وجود دارد ولی در حقیقت اجازه ورود به اتاق فرمان را به آنچه که موافق با نظام سلطه نباشد نمی‌دهند.

او خارنشان کرد: حاکمیت اقتصادی و سرمایه‌داری در عرصه رسانه یک واقعیت است و فعالان انقلابی نباید چنین تصور کنند که مسئله و دغدغه همه در این فضا حق و باطل است بلکه مسئله اصلی منافع سرمایه‌داری نظام غرب است.

حسن‌ رحیم‌‌پور ازغدی در نهایت با اشاره به انقلاب اسلامی و رهبری هوشیارانه امام خمینی (ره) عنوان کرد: امام خمینی(ره) با رعایت تمام قوانین خود نظام سلطه، در عالم بیرونی وارد مبارزه شد و توانست تمامی قواعد را تغییر دهد تا جایی که مسیر رودخانه را تغییر داد. یک زمانی کسی در تبلیغات سیاسی خود در دنیا دم از مذهب نمی‌زد ولی در حال حاضر افرادی که می‌خواهند قدرت را در دست بگیرند به کلیسا و مسجد می‌روند. چنین حرکتی که مستلزم دانش و علم کافی است و آشنایی با قواعد رسانه‌ای و هنری را هم می‌طلبد توسط امام در عالم بیرونی پایه‌ریزی شد و امروز باید در فضای مجازی نیز پایه‌ریزی و فعال شود.

برچسب ها :
چاپ خبر چاپ خبر
ارسال به دیگران ارسال به دیگران
نظرات
نام و نام خانوادگی :
ایمیل :
نظر :
به نظر شما مهمترين اولويت انجمن صنفي خبرنگاران كدام كزينه است؟