/ سرویس اجتماعی
کد خبر : 133
تاریخ خبر : 1391/05/15 10:30 ب ظ
مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی وزارت ارشاداعلام کرد

مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی وزارت ارشاد گفت: در فضای اطلاع رسانی جای خالی نهادهای قانونی و دارای مجوزی که فعالیت‌ آنها ارائه خدمات و تولید محتوا به خبرگزاری‌ها و نشریات مکتوب است، احساس می‌شود.
 

 
پدارم پاک‌آیین  اظهار داشت: به نظر می‌رسد که در فضای اطلاع رسانی جای خالی نهادهای قانونی و دارای مجوزی که فعالیت‌ آنها ارائه خدمات و تولید محتوا به خبرگزاری‌ها و نشریات مکتوب باشد احساس می‌شود.

وی گفت: ما در مطبوعات خبرگزاری‌ها و بنگاه‌های مطبوعاتی امروز به مولفه‌های برون سپاری به عنوان یکی از شاخص‌های مهم مدیریت و اقتصاد رسانه مواجه هستیم.

پاک‌آیین اضافه کرد: برخی از خدمات مربوط به روند تولید و انتشار اخبار و مطالب یک رسانه را می‌توان از بیرون آن رسانه دریافت کرد. برون سپاری مزیت‌‌های مختلفی برای مطبوعات و بنگاه‌های رسانه‌ای دارد که از جمله آن به کاهش هزینه‌ها و افزایش بهره‌وری و کوچک شدن ساختار می توان  اشاره کرد.

مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی وزارت ارشاد گفت: در حال حاضر بسیاری از نشریات و خبرگزاری‌ها علاوه بر برخورداری از خبرنگاران ثابت تولید بخشی از محتوای خود را به روزنامه‌نگاران آزاد، عکاسان آزاد و حق‌التصویر سفارش می‌دهند و علاوه بر داشتن عکاس ثابت از عکاسان آزاد خارج از رسانه‌ برای تامین تولیدات تصویری خود بهره می‌گیرند.

وی ادامه داد: بسیاری از ماهنامه‌ها، دو ماهنامه‌ها و فصلنامه‌ها ویراستاری، حروف نگاری و صفحه‌آرایی خود را به موسسات و شرکت‌های خارج از ساختار خود می‌دهند و بها این خدمات را می‌پردازند. این شیوه هم برای بنگاه‌های بزرگ رسانه‌ای و هم برای واحد‌های کوچک در سطوح مختلف، اقتصادی و گاه اجتناب ناپذیر خواهد بود.

پاک‌آیین تصریح کرد: اما نکته مهم این است که روند برون سپاری‌ها اطمینان بخش و دارای چارچوب حقوقی مشخص باشد تا رسانه‌ها خدمات سفارش داده شده خود را به موقع و با کیفیت مطلوب دریافت کنند.

مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی وزارت ارشاد بیان کرد: برهمین اساس وزارت ارشاد به استناد بند5 ماده 2 قانون اهداف و وظایف این وزارتخانه بر طبق مشخصات و شرایط پیش‌بینی شده مجوز نهادی را به عنوان موسسه خبری صادر می‌کند.

وی افزود: این موسسات با مجوز وزارت ارشاد می‌توانند به فعالیت در حوزه تولید خبر، تحلیل خبری، گزارش و عکس خبری بپردازند و تولیدات خود را طی قراردادهای مشخص به خبرگزاری‌ها و نشریات مکتوب دارای مجوز انتقال دهند.

پاک‌آیین گفت: این موسسات همچنین می‌توانند خدمات رسانه‌ای نظیر ویرایش، صفحه‌آرایی و گرافیک را به نشریات دارای مجوز ارائه کنند. همچنین تهیه و تولید نشریات داخلی برای اشخاص حقوقی، ارائه خدمات روابط عمومی، تشکیل ستاد خبری و ارائه مشاوره رسانه‌ای به کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی از دیگر حوزه‌های فعالیت موسسات خبری است.

وی اظهار داشت: همچنین این موسسات می‌توانند به پژوهش‌های خبری، اطلاع رسانی و تحلیل محتوای رسانه دست زده و ارائه بدون انتشار آنها را به اشخاص حقیقی و یا حقوقی که خواستار این گونه خدمات هستند در دستور کار خود قرار دهند.

مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی وزارت ارشاد تصریح کرد: البته هرگاه اجرای برنامه‌ها با وظایف و اختیارات مراکز دیگر ارتباط داشته باشند، قبل از اجرای آن باید برای کسب مجوز از این مراجع اقدام کنند.

پاک‌آیین ادامه داد: با قانون‌مند و نهادینه شدن موسسات خبری انتظار می‌رود تولید محتوای رسانه‌ای در خارج از محیط رسانه نظم و انسجام پیدا کرده و جریان برون سپاری در رسانه‌ها مسیر صحیح و کارآمد خود را پیدا کند. ضمن اینکه موسسات خبری می‌توانند فضای مطلوبی برای توسعه اشتغال خبرنگاران را فراهم آورند که به عنوان خبرنگارا آزاد در دفتری مستقل خبر و محتوای رسانه‌ای تولید خواهند کرد.

وی بیان کرد: از این جهت تاسیس موسسات خبری گامی در جهت ساماندهی حوزه خبرنگاری آزاد به شمار می‌آید و کمکی به افزایش میزان تولید و ارتقا کیفیت فنی و بصری رسانه‌ها و اشتغال زایی در فضای اطلاع رسانی به حساب آید.

 

برچسب ها :
چاپ خبر چاپ خبر
ارسال به دیگران ارسال به دیگران
نظرات
نام و نام خانوادگی :
ایمیل :
نظر :
به نظر شما مهمترين اولويت انجمن صنفي خبرنگاران كدام كزينه است؟