/ سرویس سیاسی
کد خبر : 10523
تاریخ خبر : 1395/06/29 5:31 ب ظ
سخنگوی وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی :

سخنگوی وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی می گوید موضع هیات نظارت برمطبوعات همچنان لغو پروانه نشریه یالثارات است و بر همین اساس انتشار آن قانونی نیست.

به گزارش انجمن صنفی خبرنگاران و روزنامه نگران ایران به نقل از ایرنا،حسین نوش آبادی این موضوع را پیش از ظهر امروز و در جریان سی و سومین نشست رسانه ای خود با خبرنگاران مطرح کرد.

نوش آبادی افزود : ما و هیات نظارت بر مطبوعات هیچ عقب نشینی در باره لغو پروانه این نشریه نداشته ایم ، پروانه این نشریه قبلا در هیات نظارت برمطبوعات با توجه به تخلفاتی که داشته و مطرح شدن شکایات فراوان با رای اعضای هیات نظارت و با عنایت به قانون مطبوعات لغو شده و ما از لحاظ قانونی این نشریه را جزو خانواده مطبوعات نمی دانیم.
معاون حقوقی و پارلمانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطر نشان کرد قطعا نهاد قضایی کشور نیز با توجه به هتک حرمت هنرمندان از سوی این نشریه و شکایات به عمل آمده به موضوع رسیدگی خواهد کرد.
 
**جشنواره جایزه نشان ایثارو رسانه 
نوش آبادی در ادامه از برگزاری نخستین جایزه نشان ایثار و رسانه خبر دادو گفت این جشنواره در دو بخش آثار و رسانه برتر برگزار خواهد شد. 
وی گفت تمامی رسانه ها می توانند آثار خود رابا موضوع ایثار تا پایان آبان ماه سال جاری به معاونت مطبوعاتی ارسال کنند. 
نوش آبادی همچنین از آغاز جشنواره دایمی فیلم و عکس علوی با مشارکت این وزارتخانه و چند نهاد دیگر خبر داد و گفت این جشنواره مردمی و رسانه ای است و در فضای مجازی برگزار می شود.
 
* فیلم فروشنده نماینده شایسته و معرف ظرفیت سینمای ایران در جهان است
سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه انتخاب فیلم فروشنده با اکثریت قاطع آرای هیات انتخاب صورت گرفت تصریح کرد: این انتخاب با تعامل خوب سازمان سینمایی، بنیاد فارابی و خانه سینما انجام شده است. 
وی تاکید کرد: این فیلم می تواند در یک رقابت جهانی ظرفیت های سینمایی ایران را نشان دهد.
نوش آبادی با بیان اینکه انتخاب این فیلم به معنای نادیده گرفتن آثار دیگر نیست اظهار کرد: با توجه به توسعه سینمای ایران و محتوای فیلم های سینمایی با کمک بزرگان عرصه هنر هر سال می توانیم جلوه های قوی تری از هویت ایرانی اسلامی را از این طریق به جهان معرفی کنیم.
وی افزود: فیلم های سینمایی که در حال حاضر در ایران ساخته می شوند هم دارای قابلیت استفاده داخلی دارند و هم می توان آنها را به جهانیان عرضه کرد.
 
* فخرالدینی در اولویت انتخاب برای ارکستر ملی قرار دارد
سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه اولویت رهبری ارکستر موسیقی ملی با فخرالدینی است اظهار کرد: صحبت هایی با ایشان انجام شده اما هنوز نتیجه ای نداشته است.
نوش آبادی با تاکید بر اینکه ارکستر سمفونیک تهران و موسیقی ملی بر اساس تفاهمنامه ای به بنیاد رودکی واگذار شده است تصریح کرد: بر همین اساس مسائل و مشکلات راحت تر حل و فصل شدند.
وی افزود: با تمامی فراز و نشیب ها ، شهرداد روحانی به عنوان رهبر ارکستر سمفونیک انتخاب شده است.
نوش آبادی تاکید کرد: علی رغم تمامی انتقادات طی قراردادی یکساله با تمامی اعضای کنسرت شامل دستمزد و بیمه تعیین شده است. 
وی با بیان اینکه بر اساس شرایط نوازندگان میهمان نیز به گروه اضافه می شوند گفت: در حال حاضر 60 هنرمند در ارکستر سمفونیک و 40 هنرمند در ارکستر موسیقی ملی حضور دارند و بودجه هر دو ارکستر مستقل است و تداخلی با یکدیگر ندارند.
 
*تعرض، تعویض و نگهداشت غیر قانونی گنجینه های ارسالی به نمایشگاه های بین المللی منتفی است
سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگری از این گفت و گو با اشاره به انتقادات در خصوص ارسال آثار موزه هنرهای معاصر به نمایشگاه های رم و برلین خاطر نشان کرد: 30 اثر ایرانی و 30 اثر خارجی از این موزه در آذر و دی ماه سال جاری ارسال می شود.
وی افزود: در قرارداد های منعقد شده با این کشور ها تمامی تمهیدات و تجهیزات لازم برای ارسال و بازگشت این آثار اندیشیده شده است.
نوش آبادی تاکید کرد: آثار موزه هنرهای معاصر با تضمین بازگشت، نگهداری مناسب و صیانت از آنها ارسال می شوند.
وی با بیان اینکه به زودی نمایشگاه هایی در ایران نیز برگزار می شود خاطر نشان کرد: با برقراری این نمایشگاه ها گنجینه های سایر کشورها نیز به ایران منتقل خواهد شد. 
به گفته وی برای ارسال آثار نیازی به تصویب مجلس وجود ندارد زیرا قرار داد منعقد شده توافق نامه محسوب نمی شود.
 
* تصمیمات نادرست باعث سیر نزولی جمعیت کشور شد
سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه به سیاست های ابلاغی خانواده توسط رهبر معظم انقلاب اشاره و خاطرنشان کرد: آسیب هایی که به دلیل سیاست اشتباه کنترل جمعیت بوجود آمده نگرانی برای مسئولان کشور ایجاد کرده است .
نوش آبادی با بیان اینکه همه نهادها مورد خطاب سیاست های ابلاغی معظم له در این زمینه هستند گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم موظف است با ابزارهای فرهنگ، هنر و رسانه برای تحقق مطالبات ایشان تلاش کند. 
به گفته وی امروز خانواده کانون مهم رشد و تعالی و محور صیانت از آسیب ها است از این رو فرهنگ فرزندآوری را باید در جامعه نهادینه کنیم. 
 
* قصوری درباره کتاب «تمشک های خیس» باشد رسیدگی می شود
سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره کتاب غیراخلاقی «تمشک های خیس» چرا اجازه نشر داده شده، گفت: ضوابط و معیارهای حوزه کتاب و نشر همچنان مانند گذشته اعمال می شود و هیچ کم کاری از چارچوب های اخلاقی نباید صورت گیرد.
به گفته نوش آبادی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بر اساس قوانین مصوب و ابلاغیه ها کار را با سرعت دنبال می کندو اگر قصوری در این زمینه شده باشد رسیدگی خواهد شد.
وی تاکید کرد: در این زمینه حتی گزارشها مبنی بر تخلف بررسی و تاکیدمان این است که تمامی بخش های حوزه نشر در انطباق سیاست ها جدی عمل کنند.
 
* خبر حضور وزیر فرهنگ در مراسم صوفیان و دراویش کذب است
نوش آبادی در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اعلام برخی سایتهای خبری درباره حضور وزیر فرهنگ و ارشاداسلامی در مراسم صوفیان و دراویش، گفت: همانطور که قبلا نیز اعلام شد خبر برخی رسانه ها در خصوص حضور آقای جنتی در مراسم دراویش صوفیه بشدت تکذیب شد و این موضوع را شایعه پراکنی و حاشیه سازی برخی رسانه ها می دانیم. 
به گفته وی حضور ایشان در محفل اجرای نمایش سنتی توسط هنرمندان بود نه مراسم صوفیان و دراویش و از طرفی حضور شخص وزیر فرهنگ با توجه و دقت و نگاه کاملا فرهنگی بود. 
معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد که هیچ مجوزی هم به گروه های منحرف تشکل های غیرهمسو با نظام و فرقه های ضاله داده نشده و نخواهد شد.
معاون حقوقی و پارلمانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: ملاحظات جدی است و اجازه نمی دهیم فرهنگ و هنر کشور دستخوش جریان های نامتعارف و غیرشرعی شود.
 
* تلاش برای معافیت چاپخانه داران از مالیات و ارزش افزوده
سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه این نشست به رایزنی دولت و مجلس شورای اسلامی برای معافیت از مالیات تشکل های فرهنگی اشاره کرد و افزود: تفاهم نامه ای میان این وزارتخانه و وزارت اقتصاد و دارایی مبنی بر معاف کردن تشکل های فرهنگی از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده منعقد شد، البته گاهی عدم اجرای آن دیده می شد که اکنون تمام نهادهای فرهنگی از مالیات معاف شده اند. 
به گفته نوش آبادی در این تفاهم نامه به حقوق چاپخانه داران و ناشران کم لطفی شده که مقرر شد آنها هم در فهرست معافیت قرار گیرند. 
نوش آبادی در عین حال گفت: آنها نظراتی دارند که حوزه نشر و چاپ صرفا فرهنگی نیستند بلکه فرهنگی و صنعتی هستند. 
وی ابراز امیدواری کرد که با تعیین تکلیف حقوقی چاپ و نشر که پایه رشد فرهنگ و علم کشور به حساب می آیندف این صنف نیز در موضوع معافیت مالیاتی مورد عنایت بیشتر قرار گیرد.
 
** ابلاغ آیین نامه اجرایی قانون مطبوعات به وزارت کشور 
معاون حقوقی و پارلمانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به ابلاغ آیین نامه اجرایی قانون مطبوعات به وزارت کشور، گفت: این آیین نامه در 4 فصل و 37 تبصره به تصویب رسیده که براساس آن مدیران مسئول رسانه ها موظف به بیمه تمامی کارکنان و خبرنگاران شده اند در غیر اینصورت از مزایای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی محروم می شوند. 
در آیین نامه اجرایی قانون مطبوعات رسانه اجاره ای مطرح و تصریح شده که صاحب امتیاز باید به هیات نظارت درخواست کتبی دهد و در صورت تصویب به شخص حقیقی و حقوقی مزایا اعطا می شود.
 
* دستگاه قضایی هم در فیلترکردن سایت ها دخل و تصرف دارد
سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره تعطیلی و فیلتر شدن برخی سایت هابویژه در هفته های گذشته که مورد سوال خبرنگاری در این نشست بود، گفت: ما همواره موضع خود را در خصوص فیلتر شدن سایتهای خبری اعلام کرده ایم که از این موضوع استقبال نمی کنیم و این وزارتخانه از این اتفاقات خوشحال نیست.
به گفته وی اما در این میان سایر دستگاه ها با توجه به وظایفشان می توانند سایت ها را فیلتر کنند و دستگاه قضایی نیز در این زمینه دخل و تصرف دارد.
وی افزود: باتوجه به شکایات از برخی سایت ها فیلتر شدن آنها انجام شده و این تصمیم مربوط به شورای فضای مجازی نبود.
 
* تحریم کننده های نمایشگاه مطبوعات سال گذشته امسال حضور دارند/رشد 25درصدی تقاضاها
سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه با اشاره به برگزاری نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری در نیمه دوم آبان ماه سال جاری، اظهار داشت: این نمایشگاه ویترینی از توانمندی های مطبوعات است و هر سال بر کمیت و کیفیت آن افزوده می شود.
نوش آبادی ادامه داد: استقبال مطبوعات استانی و محلی از این نمایشگاه افزایش یافته طوریکه در مجموع 25درصد تقاضای حضور مطبوعات بیشتر شده است برهمین اساس نمایشگاه مطبوعات امسال در دو طبقه برگزار خواهد شد. 
معاون حقوقی و پارلمانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد که بیشتر رسانه هایی که سال گذشته هم نمایشگاه را تحریم کرده بودند امسال حضوری فعال خواهند داشت و بیشتر آنها ثبت نام کرده اند.
وی تاکید کرد که پیش بینی ما این است که نمایشگاه مطبوعات امسال استقبال چشمگیری خواهد داشت و رکورد دار خواهد شد.
 
** وزارت فرهنگ با توسعه تشکلها و انجمن های صنفی رسانه ای موافق است
وی درباره فعالیت انجمن صنفی روزنامه نگاران نیز که مورد سوال یکی از خبرنگاران بود، گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باتوسعه تشکل ها و انجمن های صنفی در حوزه رسانه موافق است و تلاش داریم بستری برای این مهم ایجاد شود تا به خوبی این انجمن ها نقش آفرینی کنند.
 
نوش آبادی در ادامه با تبریک فرارسیدن عید غدیر اظهار داشت : غدیر عید ولایت و وحدت امت و امام است. 
وی با اشاره به تعابیر زیبای رهبر معظم انقلاب درباره غدیر، گفت: غدیر نشان می دهد اسلام به موضوع مدیریت جامعه اهمیت داده و تعیین امام علی(ع) به عنوان ولی امر مسلمین حادثه بزرگی به حساب می آید.
سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به لزوم رفع تبعیض هم در جامعه اشاره کرد و گفت: غدیر یعنی حرکت به سوی برترین ها، امروز جامعه ما نیازمند عدالت است تا تبعیض را ریشه کن کند تا جامعه علوی و نبوی جلوه گر شود.
 
** امضای تفاهم نامه با بنیاد حفظ آثار دفاع مقدس
نوش آبادی در ادامه به امضای تفاهم نام همکاری با بنیاد حفظ آثار دفاع مقدس اشاره کرد و گفت: براساس این تفاهم نامه تلاش می شود تا آثار هشت سال ایثارگری ایرانیان ثبت شود.
سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین به اهداف امضای این تفاهم نامه هم اشاره کرد و گفت: هدف از انعقاد این تفاهم نامه حمایت از فعالیت های مردم نهاد، خرید کتب و محصولات و حمایت از خبرنگاران و خبرگزاری دفاع مقدس است.
 
** نخستین نمایشگاه لباس عاشورایی برپا می شود
نوش آبادی در ادامه این نشست از برگزاری نخستین نمایشگاه لباس عاشورا از 26 مهر تا دوم آبان در تالار وحدت خبر داد و گفت: این نمایشگاه با هدف توسعه فرهنگ عاشورایی توسط کارگروه ساماندهی مد و لباس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار خواهد شد.
 
* پیگیری حقوق خانواده شهدای منا با جدیت دنبال می شود
معاون حقوقی و پارلمانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت پیگیری حقوق شهدای فاجعه منا گفت : کارگروهی با همکاری این وزارتخانه و وزارت خارجه برای پیگیری حقوق خانواده شهدای منا تشکیل شده است.
نوش آبادی تصریح کرد نمی گذاریم این فاجعه فراموش شود و تا رسیدن به نتیجه دست از تلاش برنمی داریم.
وی خاطرنشان کرد: کارگروهی با همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزارت خارجه تشکیل شده تا پیگیر ابعاد حقوقی خانواده های شهدا باشد.
به گفته وی 450 وکالت نامه رسیده و شکایتی از سوی نیروی انتظامی به اینترپل ارائه شده است.
به گفته وی، 800 مصاحبه نیز با شاهدان عینی جمع آوری و دراختیار وزارت خارجه قرار گرفته است.
سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: دولت یازدهم مصمم به پیگیری حقوق خانواده های شهدای منا است و هرگز نمی گذاریم این فاجعه فراموش شود و تا رسیدن به نتیجه دست از تلاش برنخواهیم داشت.
وی با بیان اینکه قطع ارتباط با عربستان کار را برای پیگیری سخت کرده است افزود: شکایت نکردن کشورهای حادثه دیده از عربستان نقطه ضعف آنها است. 
نوش آبادی گفت: هفت هزار مسلمان از 40 کشور در فاجعه منا جان باختند، اما تنها ایران شاکی است و سایر کشورها انگیزه ای برای پیگیری حقوق خانواده های از دست رفته خود ندارند.
معاون حقوقی و پارلمانی وزیر فرهنگ و ارشاداسلامی اظهار داشت: قرار است از وکلای سایر کشورها حتی خود عربستان نیز برای پیگیری این امر استفاده شود.
برچسب ها :
چاپ خبر چاپ خبر
ارسال به دیگران ارسال به دیگران
نظرات
نام و نام خانوادگی :
ایمیل :
نظر :
به نظر شما مهمترين اولويت انجمن صنفي خبرنگاران كدام كزينه است؟