/ سرویس اجتماعی
کد خبر : 40787
تاریخ خبر : 1397/05/17 11:10 ق ظ

خوشا به حال خبرنگارانی که توان خود را صرف حل هزاران درد از هم‌کیشان خود کرده‌اند چرا که به راستی مشمول این سخن رسول مهربانی‌ها هستند آن زمانی که از آن حضرت سؤال شد محبوب‌ترین مردم در پیشگاه خدا کیست؟ فرمودند: کسی که بیشترین خدمت را به مردم عرضه کند.

کانون انجمن صنفی خبرنگاران و روزنامه‌نگاران ایران به‌مناسبت "روز خبرنگار" با صدور پیامی ضمن تبریک این روز به خبرنگاران پرتلاش ایران اسلامی بر ضرورت رسیدگی جدی مسئولان امر برای حل مشکلات عدیده جامعه مطبوعاتی و رسانه‌ای کشور تاکید کرد؛ متن این پیام در ادامه آمده است:

«ظاهراً رسم روزگار بوده که در هر جامعه‌ای، جماعتی، جان و توان خود را وقف حل و فصل مسائل و دردهای دیگران کنند و چقدر جماعت خبرنگاران امروز با چنین رسمی، مانونس و محشورند .... 

امروز 17 مرداد، روز خبرنگار است، خبرنگارانی که یک‌تنه بار هزار مسئله و مشکل جامعه را به دوش می‌کشند و هر روز با انبوهی از مسائل حوزه خبری و کاری خود مواجه‌اند اما این جماعت خستگی‌ناپذیر حتی نیم‌نگاهی به انبوه مشکلات و کاستی‌های صنفی و معیشتی خود در طول سال ندارند.

اما خوشا به حال خبرنگارانی که جان و توان خود را صرف حل هزاران درد از هم‌کیشان و هموطنان خود کرده‌اند چرا که به راستی مشمول این سخن حق رسول مهربانی‌ها هستند آن زمانی که از آن حضرت سؤال شد "محبوب‌ترین مردم در پیشگاه خدا کیست؟ فرمودند: "کسی که بیشترین سود و خدمت را به مردم عرضه کند."

شاید برای التیام جراحت‌های ناشی شغل پرمشغله خبرنگاری این بیان زیبا از امام صادق(ع) کفایت کند که فرمودند: "هر مسلمانی که نیاز و حاجت مسلمانی را برطرف کند، خدای متعال به او می‌فرماید اجر و ثواب تو به عهده من است و به کمتر از بهشت برای تو راضی نخواهم شد."

آری؛ خبرنگاران همان جماعتی هستند که با تمام  سختی‌های محیط کاری خود و با تحمل انبوهی از فشارهای کاری، استرس، کار در محیط های ناامن و پرخطر، دویدن‌های هر روزه و خارج از توان، همچنان قانع، کم توقع و شکیبا به فعالیت و رسالت خبری خود ادامه می‌دهند و البته با نجابت تمام، با انبوهی از بی‌مهری‌ها، کاستی‌ها، ناامنی‌های شغلی و معیشتی و صد افسوس با عدم همراهی و مساعدت مسئولان امر در حوزه صنفی خود برخورد می‌کنند.

اما گذشته از اجر اخروی تلاشهای خبرنگاران، مسئولان امر چه توجه درخوری به انبوه مشکلات جامعه رسانه‌ای و خبری کشور داشته‌اند؟ آیا این توقع گزافی است که امروز پس از گذشت بیش از 3 دهه از عمر نظام پربرکت جمهوری اسلامی، مسئولان امر نیم‌نگاه و تلاشی هم برای حل مشکلات عدیده اصحاب رسانه داشته باشند؟

اما در غیاب حمایت‌های مسئولان امر در راستای کاهش مشکلات جامعه رسانه‌ای کشور،‌ "کانون انجمن صنفی خبرنگاران و روزنامه‌نگاران ایران" از زمان تشکیل در سال 90 تا به امروز بخش عمده همت و توان خود را صرف پیگیری مشکلات صنفی خبرنگاران کشور از طریق مجاری قانونی و مسئول در بخش‌های مختلف دولت از جمله وزات کار، وزات فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان تامین اجتماعی و ... کرده و البته این انجمن در کنار پیگیری مسائل صنفی از موضوع مهم آموزش حرفه‌ای خبرنگاران نیز غفلت نکرده است.

از جمله مشکلات خبرنگاران که تا به امروز همچنان لاینحل باقی مانده، مسئله تامین مسکن خبرنگاران بوده است؛ متاسفانه با وجود قول های مساعدی که در این خصوص در دولت های مختلف داده شده و با وجود تصویب برخی قوانین در این حوزه، همچنان هیچ حرکت و اقدامی برای کمک به تامین مسکن خبرنگاران ـ که از محمل قانونی نیز برخوردار بوده ـ صورت نگرفته است.

از دیگر دغدغه‌های خبرنگاران که تا به امروز به صورت جدی در دستور کار انجمن صنفی خبرنگاران قرار داشته، مسئله بازنشستگی 20 یا 25 سال خبرنگاران بوده است که متاسفانه با وجود پیگیری‌های متعدد صورت گرفته از طریق وزات کار و سازمان تامین اجتماعی، به واسطه عدم همراهی و مساعدت مسئولان امر، این مسئله نیز شکل اجرایی به خود نگرفته است.

عدم ارئه لیست بیمه‌ای خبرنگاران در دوران فعالیت خبری به نام "خبرنگار"، عدم تایید توسط کمیته‌های مشاغل سخت و زیان‌آور و در نهایت عدم تامین اعتبار لازم از سوی دولت برای جبران مابه‌التفاوت 5 یا 10 سال بازنشستگی پیش از موعد از جمله توجیهاتی بوده که تا به امروز وزارت کار و سازمان تامین اجتماعی با استناد به آن از اجرای مصوبه قطعی بازنشستگی پیش از موعد خبرنگاران استنکاف کرده‌اند و همین امر باعث شده که امروز طیف وسیعی از خبرنگاران زحمت‌کش این دیار با وجود 20 یا 25 سال کار مستمر و طاقت‌فرسای خبرنگاری همچنان محکوم به ادامه فعالیت در این حرفه سخت و زیان‌آور و البته پرداخت حق بیمه باشند.

کانون انجمن صنفی خبرنگاران و روزنامه‌نگاران ایران از مسئولان امر خواستار توجه عملی و جدی به مشکلات و نارسایی‌های صنفی و معیشتی خبرنگاران کشور است و تاکید دارد که اجرای مصوبات و قوانین موجود در حوزه‌های صنفی خبرنگاران، حداقل اقدام درخوری است که دولتمردان با انجام آن می‌توانند گامی کوچک برای خدمت به این عزیزان بردارند.»

انتهای پیام/

برچسب ها :
چاپ خبر چاپ خبر
ارسال به دیگران ارسال به دیگران
نظرات
نام و نام خانوادگی :
ایمیل :
نظر :
به نظر شما مهمترين اولويت انجمن صنفي خبرنگاران كدام كزينه است؟