/ سرویس علمی و فرهنگی
کد خبر : 40714
تاریخ خبر : 1396/05/25 10:13 ق ظ
در حال حاضر هر شهروندی می‌تواند یک خبرنگار باشد

یک کارشناس رسانه با اشاره به چگونگی ورود رسانه‌ها به فضای مولتی مدیا (چند رسانه‌ای) گفت: اگر رویکرد متن محوری تا حدی تغییر کند و رسانه‌ها به سمت مردم عادی و سوژه‌هایی که در متن جامعه هستند، بروند طبیعتا وارد فضاهای جدیدی مانند مولتی مدیا خواهند شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی انجمن صنفی خبرنگاران و روزنامه نگاران ایران، محمدرضا جمالی با بیان اینکه حوزه رسانه تغییراتی کرده است، اظهار کرد: اتفاق جدیدی که در حوزه رسانه پیش آمده این است که اتکاء به رسانه‌های رسمی کم شده است. در حال حاضر هر شهروندی می‌تواند یک خبرنگار باشد و هر موبایلی یک رسانه برای تولید و انعکاس خبر است. همچنین در فضای مجازی با توجه به ارتقاء تکنولوژی از مولتی مدیا (فیلم، صوت و ...)‌ استفاده می‌کنند.

او با اشاره به عملکرد خبرگزاری‌ها در عرصه مولتی مدیا بیان کرد: خبرگزاری‌ها در عرصه مولتی مدیا کمتر وارد شده‌اند اما رسانه‌های نوظهور از این فضا بهره می‌برند و نگاه اجتماعی را دنبال می‌کنند. رسانه‌های رسمی مانند خبرگزاری‌ها و روزنامه‌ها بیش از آنکه نگاه اجتماعی را پیگیری کنند به دنبال فضای سیاسی هستند و حتی اگر به حوزه اجتماعی بپردازند از نگاه سیاسی وارد خواهند شد.

این کارشناس رسانه با تاکید بر اینکه رسانه‌های رسمی باید به حوزه اجتماعی توجه کنند، به ایسنا گفت: اگر رسانه‌های رسمی مانند خبرگزاری‌ها و روزنامه‌ها به حوزه اجتماعی توجه کنند طبیعتا از تصویر و گرافیک استفاده خواهند کرد. اما تا به امروز این احساس نیاز در رسانه‌های رسمی وجود نداشته است؛ بنابراین رسانه‌های سنتی و خبرگزاری‌ها کمتر وارد این عرصه شده‌اند و بیشتر متن محور هستند.

او ادامه داد: متن محوری رسانه‌ها بیش از آنکه از جانب مردم باشد از جانب مسؤولان و مقامات رسمی است. اگر رویکرد متن محوری تا حدی تغییر کند و رسانه‌ها به سمت مردم عادی و سوژه‌هایی که در متن جامعه هستند بروند طبیعتا وارد فضاهای جدیدی مانند مولتی مدیا خواهند شد و از این فضا بهره‌گیری خواهند کرد. مسؤولان خوب حرف می‌زنند و حتی می‌توانند خوب دروغ بگویند اما مردم عادی بیشتر با زبان بدن خود حرف می‌زنند. بنابراین رسانه‌های مجازی بیشتر زبان بدن در قالب فیلم، صوت و ... را انعکاس می‌دهند که به مردم نزدیک‌تر است.

جمالی با اشاره به محدودیت روزنامه‌ها در استفاده از مولتی مدیا اظهار کرد: روزنامه‌ها به دلیل این که مکتوب هستند،‌ نمی‌توانند فیلم منتشر کنند؛ بنابراین برای بهبود وضعیتشان باید به حوزه جدید، خواسته و نگاه عمومی مردم توجه کنند تا اثرگذاری خود را از دست ندهند. همانطور که می‌بینید حوزه رسانه‌های مکتوب کمترین اثرگذاری را بر سطح جامعه دارد.

این کارشناس رسانه افزود: رسانه مکتوبی ۱۰ هزار تیراژ دارد اما کانال تلگرام و توئیتر تعداد اعضای بسیار بیشتری دارد، یعنی ده‌ها برابر تیراژ خود در فضای مجازی عضو دارد. در واقع فضای مجازی به دلیل اینکه سرعت و تاثیرگذاری دارد به آن رسانه اعتبار می‌دهد.

او با اشاره به ضعف سایت‌ها گفت: سایت‌ها صرفا پرستیژ دارند و مانند یک وسیله زینتی در رسانه‌ها هستند. سایت‌ها تنها ظاهر دارند اما استفاده زیادی از آن‌ها نمی‌شود. امروزه افراد به رسانه‌های قابل دسترس‌تری مانند رسانه‌های مجازی، کانال‌ها و رسانه‌های تعاملی نیاز دارند.

محمدرضا جمالی با تاکید بر ایجاد رسانه‌های تعاملی بیان کرد: رسانه‌های تعاملی به این دلیل که افراد می‌توانند در آن نظر بدهند و صحبت کنند، خوب است. خبرگزاری‌ها می‌توانند رسانه‌ تعاملی داشته باشند اما روزنامه‌ها این امکان را ندارند. روزنامه‌ها در دنیای امروز از بین نمی‌روند اما کم‌رونق و کم اثر می‌شوند. روزنامه‌ها نمی‌توانند خلأ زمان را پر کنند، بنابراین برای اینکه بتوانند متفاوت باشند باید با مفاهیم و متون متفاوت ظاهر شوند. شما کمتر روزنامه‌ای را می‌بینید که حرف و تحلیل متفاوت داشته باشند.

برچسب ها :
چاپ خبر چاپ خبر
ارسال به دیگران ارسال به دیگران
نظرات
نام و نام خانوادگی :
ایمیل :
نظر :
به نظر شما مهمترين اولويت انجمن صنفي خبرنگاران كدام كزينه است؟