/ سرویس امورصنفی و رفاهی
کد خبر : 343
تاریخ خبر : 1393/03/25 11:36 ق ظ

معاون مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از فعالیت دوباره‌ی سامانه‌ی سمان (سیستم جامع مستند سازی سوابق و آثار خبرنگاران کشور) با دستورالعمل جدید خبر داد.

حسین انتظامی درباره‌ی جزییات این اقدام، اظهار کرد: اصلاحاتی در نرم‌افزار «سمان» در حال انجام شدن است، ضمن این‌که دستورالعملی برای این سامانه در حال تدوین است که پس از پایان، پیش‌نویس آن روی سایت معاونت مطبوعاتی برای نظرخواهی قرار خواهد گرفت.
 
او ادامه داد: در این دستورالعمل، اصولی برای سامانه‌ی «سمان» مطرح شده، طبق این دستورالعمل بعضی آیتم‌ها که موجب سختی کار برای کاربرها می‌شد، تغییر می‌کند. همچنین در این دستورالعمل بیمه‌ی خبرنگاران الزاما برعهده‌ی رسانه‌هاست.
 
به اعتقاد معاون وزیر ارشاد، هدف‌گذاری معاونت مطبوعاتی، تقویت بنیه‌ی موسسات رسانه‌یی است و بسته‌های تشویقی و یارانه‌ها، شاخص‌های مختلفی دارند که بیمه شدن خبرنگاران توسط رسانه‌ها، از آن جمله است.
 
انتظامی با اشاره به حضور یک کمیته‌ی پنج تا هفت نفره برای مطالعه پرونده‌های ثبت‌شده در سامانه‌ی «سمان» گفت: این کمیته شامل نمایندگان این صنف خواهد بود و فقط یک نفر به نمایندگی از اداره کل مطبوعات داخلی در این کمیته حضور خواهد داشت. در روند قبلی، پنج نفر از سوی اداره کل مطبوعات داخلی صلاحیت افراد را برای ثبت در این سامانه تأیید می‌کردند.
 
معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد در پاسخ به این پرسش که هدف شما به‌عنوان معاون مطبوعاتی دولت یازدهم از راه‌اندازی دوباره‌ی سامانه‌ی «سامان» چیست‌؟ تصریح کرد: من شخصا با این‌که این‌گونه اقدامات توسط دولت انجام شود، موافق نیستم. این بنگاه‌ها و موسسه‌های مطبوعاتی و خود رسانه‌ها هستند که باید معتبر شناخته شوند، البته به شرط این‌که خود رسانه و اهالی رسانه، حرمت کارت و نامش را نگه‌ دارد؛ اما به هر حال، این سامانه با پیگیری خبرنگاران باید به‌روزرسانی و راه‌اندازی می‌شد.
 
او همچنین با اشاره به بسته‌های حمایتی که در این سامانه قرار می‌گیرند‌، توضیح داد: یک لیست از خدمات رفاهی و حمایتی در آنجا قرار خواهد داشت که اعضای «سمان» بتوانند از آن استفاده کنند، البته بیمه قطعا شامل این بسته نخواهد شد، چراکه بیمه لزوما باید از سوی کارفرما باشد.
 
انتظامی با اشاره به این‌که تا کنون در سامانه‌ی «سمان» بیش از 21هزار اکانت (حساب کاربری) درست شده است‌، اظهار کرد: طبق دستورالعمل جدید، این 21هزار اکانت بررسی و پالایش خواهند شد.
 
معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد در بخش دیگری از سخنانش درباره‌ی اینترنتی شدن ثبت درخواست‌ مجوزها، توضیح داد: ثبت درخواست مجوزها نزدیک به 20 روز است که به‌صورت اینترنتی انجام می‌شود و کسانی که می‌خواهند برای درخواست مجوز سایت و نشریه اقدام کنند، می‌توانند به آدرس http://e-rasaneh.ir مراجعه کنند.
 
 
منبع: ایسنا
برچسب ها :
چاپ خبر چاپ خبر
ارسال به دیگران ارسال به دیگران
نظرات
نام و نام خانوادگی :
ایمیل :
نظر :
به نظر شما مهمترين اولويت انجمن صنفي خبرنگاران كدام كزينه است؟