به گزارش انجمن صنفی خبرنگاران و روزنامه نگران ایران، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با همکاری وزارت ورزش و جوانان، وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات، سازمان صدا و سيماي جمهوري اسلامي ايران، مرکز مطالعات و برنامه ريزي شهرداري تهران، موسسه مطالعات و تحقيقات اجتماعي دانشگاه تهران، پژوهشکده مطالعات فرهنگي اجتماعي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري، پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات، پژوهشگاه فرهنگ، هنر و معماري جهاد دانشگاهي، راديو سراسري ايران، شبکه ي آموزش سيما، دانشگاه پيام نور، دانشگاه جامع علمي کاربردي، دانشگاه سوره، موسسه ي آموزشي هدايت ميزان، دانشگاه گفتمان انقلاب اسلامي، دانشکده خبر و دفتر مطالعات و برنامه ريزي رسانه ها برگزار می کند.
ساختار نگارش مقالات و بيان ايده ها و گزارش ها
الف: بخش علمي - پژوهشي (ارائه نتايج مطالعات، تحقيقات و بررسي ها):
در مرحله اول چکيده مقالات متناسب با محورهاي معرفي شده در 250 تا 350 کلمه به دبيرخانه همايش ارسال شده و در صورت تأييد کميته علمي، مقاله اصلي در قالب علمي پژوهشي در 6000 تا 8000 کلمه نگاشته مي شود.
ب: ترويجي - کاربردي (گزارش ايده ها، دستاوردها و تجارب):
در مرحله اول چکيده ي گزارش ايده ها، دستاوردها و تجارب مشارکت کنندگان در 150 تا 250 کلمه به دبيرخانه همايش ارسال شده و در صورت تأييد کميته علمي، گزارش ايده ها، دستاوردها و تجارب در قالب مقاله ي علمي تخصصي در 3000 تا 6000 کلمه نگاشته مي شود.
معرفي و انتشار آثار برتر و برگزيده
- مقالات برتر ضمن ارائه در پانل هاي تخصصي، متناسب با کيفيت و امتياز ارزيابي و نوع آن در نشريات علمي - پژوهشي و علمي - ترويجي منتشر خواهد شد.
- گزارش ايده ها، دستاوردها و تجارب برتر علاوه بر پوستر در کارگاه هاي تخصصي همايش ارائه شده و به فراخور موضوع به نهادها و سازمان هاي سياستگذار و حامي معرفي شده و در نشريات علمي تخصصي معرفي خواهد شد.
- تمامي مقالات و گزارش هاي علمي برگزيده در دو بخش مجزا در کتاب مقالات و گزارش هاي علمي همايش درج مي شود.
جايزه ي مقالات، ايده ها و گزارش هاي برتر
· متناسب با جايگاه احراز شده در همايش به برگزيدگان لوح تقدير و جوايز ارزشمند نقدي اهداء خواهد شد.
· مقاله ي برتر که بيشترين امتياز را در مراحل داوري کسب نمايد نشان سرآمد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي را از آن خود خواهد کرد.
مهلت ارسال آثار:
ارسال چکيده مقالات تا 15 تيرماه 1395
ارسال متن کامل مقالات تا 15 شهريورماه 1395
اهداف:
· ارتقاي حس مسئوليت پذيري نخبگان، اساتيد حوزه و دانشگاه، دانشجويان، طلاب و فعالان اجتماعي در حوزه توليد دانش سواد رسانه اي به شکل بومي و تبديل آن به يک مهارت عمومي؛
· معرفي فرصت ها و تهديدهاي رسانه هاي جمعي، رسانه هاي ديجيتال و بازي هاي رايانه اي از طريق آگاهي بخشي و توانمندسازي براي پيشگيري و مقابله با آسيب ها و مخاطرات؛
· ارائه راهکارهاي علمي و عملياتي بومي براي افزايش مهارت هاي عمومي در زمينه استفاده از رسانه هاي جمعي، رسانه هاي ديجيتال و بازي هاي رايانه اي
موضوعات و محورها
الف: سواد رسانه اي و مسئوليت اجتماعي
· سواد رسانه اي و مسئوليت اجتماعي، چيستي، چرايي، علل و زمينه هاي طرح و گسترش؛
· شاخص هاي ارزيابي و اصول روش شناختي سواد رسانه اي؛
· تجربه هاي سياستگذاري سواد رسانه اي و مسئوليت اجتماعي؛
· سواد رسانه اي و مسئوليت اجتماعي، ظرفيت ها و سرمايه هاي اجتماعي
ب: سياست ها، راهبردها و برنامه هاي سواد رسانه اي با تأکيد بر مسئوليت اجتماعي
· نقد و ارزيابي سياست ها، راهبردها و برنامه هاي گسترش سواد رسانه اي؛
· الگوها و بايسته هاي سياستي و کاربردي در ترويج سواد رسانه اي؛
· آينده پژوهي سواد رسانه اي و مسئوليت اجتماعي در ايران و ترسيم چشم انداز مطلوب؛
· سهم سواد رسانه اي و مسئوليت اجتماعي در پيوست هاي فرهنگي و اجتماعي
پ: سواد رسانه اي و مسئوليت اجتماعي، اقدامات کاربردي و توسعه محور
· نقش سواد رسانه اي و مسئوليت اجتماعي در توسعه ي پايدار؛
· جايگاه و کارکرد سواد رسانه اي در توسعه؛
· سواد رسانه اي، تنوع فرهنگي و زباني؛
· تامين منافع همگان از طريق مشارکت اجتماعي و سازماني در نهضت سواد رسانه اي
ت: سواد رسانه اي و مسئوليت اجتماعي؛ توانمند سازي جامعه
· نقد و بررسي جايگاه سواد رسانه اي در نظام آموزشي پايه و پيشرفته؛
· سواد رسانه اي و مسئوليت اجتماعي، الگوهاي يادگيري و الزامات؛
· نقش رسانه ها در گفتمان سازي سواد رسانه اي؛
· جايگاه سواد رسانه اي در ارتقاء محتواي رسانه ها
ث: آثار و نتايج سواد رسانه اي و مسئوليت اجتماعي
· جايگاه سواد رسانهاي و مسئوليت اجتماعي در تحقق گفتمان اقتصاد مقاومتي؛
· سواد رسانه اي، منافع عمومي و مسئوليت هاي اخلاقي و انسان دوستانه؛
· سواد رسانه اي و مسئوليت اجتماعي، امنيت و صيانت از حقوق شهروندي؛
· نقش سواد رسانه اي در تحقق سبک زندگي اسلامي ايراني
اولويت هاي مورد تاکيد براي ارائه ي مقاله و گزارش هاي کاربردي
· رسانه هاي ديجيتال: رسانه هاي بر خط، شبکه هاي اجتماعي، شبکه هاي پيام رسان، تلفن و رسانه هاي همراه و هوشمند، چند رسانه اي ها و نرم افزارهاي ديجيتال، انيميشن و محتواي چند رسانه اي؛
· بازي هاي رايانه اي: بازي هاي رايانه اي و کنسولي، بازي هاي تلفن همراه، بازي هاي بر خط، بازي هاي جدي؛
· رسانه هاي جمعي: مطبوعات، خبرگزاري ها، نشريات الکترونيک، سينما، راديو و شبکه هاي ملي و ماهواره ي تلويزيوني
نحوه ي ارسال آثار
علاقه مندان جهت ارسال آثار مي توانند مقالات و گزارش هاي خود را از طريق نشاني الکترونيکMas.Info@Saramad.ir همراه با ذکر مشخصات کامل شامل نام، نام خانوادگي، کد ملي، شماره تماس و سطح تحصيلات علمي به دبيرخانه ي دائمي همايش سواد رسانه اي و مسئوليت اجتماعي ارسال کرده و جهت کسب اطلاعات بيشتر به پورتال اينترنتي http://www.saramad.ir مراجعه نمايند.
زمان: 10 لغايت 12 آبان ماه 1395 مصادف با روز فرهنگ عمومي