/ سرویس علمی و فرهنگی
کد خبر : 10485
تاریخ خبر : 1395/03/10 1:34 ب ظ

همايش ملي سواد رسانه اي و مسئوليت اجتماعي با رسالت افزايش مسئوليت پذيري عمومي در حوزه ي سواد رسانه اي و با تأکيد بر جايگاه و اهميت « نخبگان و مجامع علمي، سازمان هاي مسئول و افراد آگاه» در امر توسعه ي سواد رسانه اي و به منظور تبديل اين مهم به نهضتي عمومي و فراگير در دو بخش علمي- پژوهشي و ترويجي – کاربردي برگزار مي شود.

به گزارش انجمن صنفی خبرنگاران و روزنامه نگران ایران، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با همکاری وزارت ورزش و جوانان، وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات، سازمان صدا و سيماي جمهوري اسلامي ايران، مرکز مطالعات و برنامه ريزي شهرداري تهران، موسسه مطالعات و تحقيقات اجتماعي دانشگاه تهران، پژوهشکده مطالعات فرهنگي اجتماعي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري، پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات، پژوهشگاه فرهنگ، هنر و معماري جهاد دانشگاهي، راديو سراسري ايران، شبکه ي آموزش سيما، دانشگاه پيام نور، دانشگاه جامع علمي کاربردي، دانشگاه سوره، موسسه ي آموزشي هدايت ميزان، دانشگاه گفتمان انقلاب اسلامي، دانشکده خبر و دفتر مطالعات و برنامه ريزي رسانه ها برگزار می کند.

ساختار نگارش مقالات و بيان ايده ها و گزارش ها

الف: بخش علمي - پژوهشي (ارائه نتايج مطالعات، تحقيقات و بررسي ها):

در مرحله اول چکيده مقالات متناسب با محورهاي معرفي شده در 250 تا 350 کلمه به دبيرخانه همايش ارسال شده و در صورت تأييد کميته علمي، مقاله اصلي در قالب علمي پژوهشي در 6000 تا 8000 کلمه نگاشته مي شود.

ب: ترويجي - کاربردي (گزارش ايده ها، دستاوردها و تجارب):

در مرحله اول چکيده ي گزارش ايده ها، دستاوردها و تجارب مشارکت کنندگان در 150 تا 250 کلمه به دبيرخانه همايش ارسال شده و در صورت تأييد کميته علمي، گزارش ايده ها، دستاوردها و تجارب در قالب مقاله ي علمي تخصصي در 3000 تا 6000 کلمه نگاشته مي شود.

معرفي و انتشار آثار برتر و برگزيده

- مقالات برتر ضمن ارائه در پانل هاي تخصصي، متناسب با کيفيت و امتياز ارزيابي و نوع آن در نشريات علمي - پژوهشي و علمي - ترويجي منتشر خواهد شد.

- گزارش ايده ها، دستاوردها و تجارب برتر علاوه بر پوستر در کارگاه هاي تخصصي همايش ارائه شده و به فراخور موضوع به نهادها و سازمان هاي سياستگذار و حامي معرفي شده و در نشريات علمي تخصصي معرفي خواهد شد.

- تمامي مقالات و گزارش هاي علمي برگزيده در دو بخش مجزا در کتاب مقالات و گزارش هاي علمي همايش درج مي شود.  

جايزه ي مقالات، ايده ها و گزارش هاي برتر

·                     متناسب با جايگاه احراز شده در همايش به برگزيدگان لوح تقدير و جوايز ارزشمند نقدي اهداء خواهد شد.

·                     مقاله ي برتر که بيشترين امتياز را در مراحل داوري کسب نمايد نشان سرآمد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي را از آن خود خواهد کرد.

مهلت ارسال آثار:

ارسال چکيده مقالات تا 15 تيرماه 1395

ارسال متن کامل مقالات تا 15 شهريورماه 1395

اهداف:

·                     ارتقاي حس مسئوليت پذيري نخبگان، اساتيد حوزه و دانشگاه، دانشجويان، طلاب و فعالان اجتماعي در حوزه توليد دانش سواد رسانه اي به شکل بومي و تبديل آن به يک مهارت عمومي؛

·                     معرفي فرصت ها و تهديدهاي رسانه هاي جمعي، رسانه هاي ديجيتال و بازي هاي رايانه اي از طريق آگاهي بخشي و توانمندسازي براي پيشگيري و مقابله با آسيب ها و مخاطرات؛

·                     ارائه راهکارهاي علمي و عملياتي بومي براي افزايش مهارت هاي عمومي در زمينه استفاده از رسانه هاي جمعي، رسانه هاي ديجيتال و بازي هاي رايانه اي

موضوعات و محورها

الف: سواد رسانه اي و مسئوليت اجتماعي

·                     سواد رسانه اي و مسئوليت اجتماعي، چيستي، چرايي، علل و زمينه هاي طرح و گسترش؛

·                     شاخص هاي ارزيابي و اصول روش شناختي سواد رسانه اي؛

·                     تجربه هاي سياستگذاري سواد رسانه اي و مسئوليت اجتماعي؛

·                     سواد رسانه اي و مسئوليت اجتماعي، ظرفيت ها و سرمايه هاي اجتماعي

 

ب: سياست ها، راهبردها و برنامه هاي سواد رسانه اي با تأکيد بر مسئوليت اجتماعي

·                     نقد و ارزيابي سياست ها، راهبردها و برنامه هاي گسترش سواد رسانه اي؛

·                     الگوها و بايسته هاي سياستي و کاربردي در ترويج سواد رسانه اي؛

·                     آينده پژوهي سواد رسانه اي و مسئوليت اجتماعي در ايران و ترسيم چشم انداز مطلوب؛

·                     سهم سواد رسانه اي و مسئوليت اجتماعي در پيوست هاي فرهنگي و اجتماعي

پ: سواد رسانه اي و مسئوليت اجتماعي، اقدامات کاربردي و توسعه محور

·                     نقش سواد رسانه اي و مسئوليت اجتماعي در توسعه ي پايدار؛

·                     جايگاه و کارکرد سواد رسانه اي در توسعه؛

·                     سواد رسانه اي، تنوع فرهنگي و زباني؛

·                     تامين منافع همگان از طريق مشارکت اجتماعي و سازماني در نهضت سواد رسانه اي

ت: سواد رسانه اي و مسئوليت اجتماعي؛ توانمند سازي جامعه

·                     نقد و بررسي جايگاه سواد رسانه اي در نظام آموزشي پايه و پيشرفته؛

·                     سواد رسانه اي و مسئوليت اجتماعي، الگوهاي يادگيري و الزامات؛

·                     نقش رسانه ها در گفتمان سازي سواد رسانه اي؛

·                     جايگاه سواد رسانه اي در ارتقاء محتواي رسانه ها

 

ث:  آثار و نتايج سواد رسانه اي و مسئوليت اجتماعي

·                     جايگاه سواد رسانه‌اي و مسئوليت اجتماعي در تحقق گفتمان اقتصاد مقاومتي؛

·                     سواد رسانه اي، منافع عمومي و مسئوليت هاي اخلاقي و انسان دوستانه؛

·                     سواد رسانه اي و مسئوليت اجتماعي، امنيت و صيانت از حقوق شهروندي؛

·                     نقش سواد رسانه اي در تحقق سبک زندگي اسلامي ايراني

 

اولويت هاي مورد تاکيد براي ارائه ي مقاله و گزارش هاي کاربردي

·                     رسانه هاي ديجيتال: رسانه هاي بر خط، شبکه هاي اجتماعي، شبکه هاي پيام رسان، تلفن و رسانه هاي همراه و هوشمند، چند رسانه اي ها و نرم افزارهاي ديجيتال، انيميشن و محتواي چند رسانه اي؛  

·                     بازي هاي رايانه اي: بازي هاي رايانه اي و کنسولي، بازي هاي تلفن همراه، بازي هاي بر خط، بازي هاي جدي؛

·                     رسانه هاي جمعي: مطبوعات، خبرگزاري ها، نشريات الکترونيک، سينما، راديو و شبکه هاي ملي و ماهواره ي تلويزيوني

 

نحوه ي ارسال آثار

علاقه مندان جهت ارسال آثار مي توانند مقالات و گزارش هاي خود را از طريق نشاني الکترونيکMas.Info@Saramad.ir همراه با ذکر مشخصات کامل شامل نام، نام خانوادگي، کد ملي، شماره تماس و سطح تحصيلات علمي به دبيرخانه ي دائمي همايش سواد رسانه اي و مسئوليت اجتماعي ارسال کرده و جهت کسب اطلاعات بيشتر به پورتال اينترنتي http://www.saramad.ir مراجعه نمايند.

زمان: 10 لغايت 12 آبان ماه 1395 مصادف با روز فرهنگ عمومي

چاپ خبر چاپ خبر
ارسال به دیگران ارسال به دیگران
نظرات
نام و نام خانوادگی :
ایمیل :
نظر :
به نظر شما مهمترين اولويت انجمن صنفي خبرنگاران كدام كزينه است؟