/ سرویس علمی و فرهنگی
کد خبر : 40741
تاریخ خبر : 1396/06/11 9:31 ق ظ
آموزش مناسب، تجربه کافی و تخصص در حوزه

مدتی است که انتقاداتی از سوی کارشناسان و پیشکسوتان عرصه رسانه و قلم به تکراری بودن محتوا و ظاهر روزنامه‌ها وارد می‌شود. بسیاری معتقدند که مطبوعات دچار سیاست‌زدگی شده‌اند و دغدغه‌های مردم و جامعه دیگر کمتر جایی روی صفحات نخست روزنامه‌ها دارد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی انجمن صنفی خبرنگاران و روزنامه نگاران ایران، حسین عبدالهی مدیر مسئول روزنامه «آرمان» در گفت‌وگویی با ایسنا  اظهار کرد: مشکل اصلی مطبوعات ما بیش از هر چیز دیگری، استقلال و آزادی است. ما اگر می‌خواهیم با مفاسد سیاسی و فساد مبارزه کنیم، نیاز به رسانه مستقل و آزاد داریم. به نظرم نقدهایی که بعضاً درباره تکراری بودن چهره‌هایی که مطبوعات با آنها گفت‌وگو می‌کند، مطرح می‌شود، چندان حرفه‌ای نیست.

مدیر مسئول روزنامه «آرمان» ادامه داد: رسانه برای اینکه بتواند رسالت خودش را در یک حوزه انجام دهد، باید به صاحب‌نظرانی در آن حوزه رجوع کند که نام آنها با نفوذ باشد. اینکه موضوعات به شیوه‌های یکسانی در رسانه‌ها مطرح می‌شود، مشکل رسانه‌ است. اگر خبرنگاران هر رسانه‌ای سوالات مختلفی از یک نفر مشخص بپرسند و از آرشیو خوبی برای پرسیدن سوالات کارشناسی نیز برخوردار باشند، دیگر این بحث تکراری بودن نیز رخ نخواهد داد.

او معتقد است که «خبرنگاران باید سه مرحله آموزش مناسب، تجربه کافی و تخصص در حوزه را پشت سر بگذارند تا بتوانند مصاحبه خوبی با افراد صاحب‌نظر داشته باشند. در این صورت است که وقتی رسانه «الف» با شخصیت «ب» مصاحبه می‌کند، سوالات بسیار متفاوتی از روزنامه دیگری که با همان شخصیت «ب» مصاحبه می‌کند، خواهد داشت.»

عبدالهی اضافه کرد: از سوی دیگر باید به این نکته نیز توجه کرد که دایره افراد بانفوذ و صاحب‌نظر ما نیز در هر حوزه‌ای چندان وسیع نیست و اگر رسانه‌ای بخواهد افراد جدیدی را وارد و آنها را در مسیر با نفوذ شدن همراهی کند، بسیار زمان‌بر خواهد بود. حتی کارشناسان صداوسیما هم در حوزه مسائل سیاسی یا رسانه‌ای دایره محدودی دارد. بنابراین تنها بخشی از آن مساله که به سوالات خبرنگاران باز می‌گردد، مشکل رسانه‌ است و بخشی دیگر به دایره محدود افراد صاحب‌نظر برمی‌گردد. البته تاثیرگذاری افرادی که با آنها مصاحبه می‌شود نیز  بسیار حائز اهمیت است. اگر رسانه‌ای با افراد تاثیر پذیر در جامعه در حوزه‌ه‌های مختلف سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و ... مصاحبه کند، باعث تاثیرگذاری خود آن رسانه هم می‌شود.

مدیر مسئول روزنامه «آرمان» با بیان اینکه دیگر روزنامه‌ها از خبرمحوری گذشته و به سمت تحلیل پیش می‌روند، خاطرنشان کرد: البته این موضوع شامل همه روزنامه‌ها نمی‌شود. یکی از دلایلی که روزنامه‌های ما دیگر موفق نیستند، دولتی بودن آنهاست. رسانه‌هایی که دولتی هستند هیچ‌گاه نمی‌توانند نقاد خوبی برای دولت باشند. به هر حال رسالت مطبوعات و آنچه دولت‌ها از مطبوعات انتظار دارند، با هم متفاوت است. در حال حاضر بسیاری از روزنامه‌ها با واسطه مستقیم یا غیر مستقیم دولتی هستند و اغلب تاثیرگذاری چندانی هم ندارند.

او نبود رسانه‌های مستقل، تجربه لازم، فاصله آموزش‌های روزنامه‌نگاری در ایران با آنچه که در دنیا مطرح می‌شود و پایین بودن ضریب نفوذ رسانه‌های داخلی علیرغم ادعاهای زیاد را دلیل افت کاری مطبوعات برشمرد و اظهار کرد: الان شرایط به گونه‌ای شده که حتی نیمی از روزنامه‌های سراسری هم به درستی در سرتاسر کشور توزیع نمی‌شوند. از سوی دیگر رسانه‌های خصوصی که وابسته به برخی نهادها هستند و تیراژ بالایی هم دارند به رسانه‌های مستقل آسیب وارد می‌کنند.

عبدالهی همچنین یادآور شد: یکی دیگر از مشکلات مطبوعات ما این است که هر صاحب نفوذی به خودش اجازه می‌دهد بگوید من صاحب رسانه هستم. در صورتی که مدیریت رسانه نیازمند علم و دانش است و هر کسی نباید به راحتی وارد این حرفه شود.

برچسب ها :
چاپ خبر چاپ خبر
ارسال به دیگران ارسال به دیگران
نظرات
نام و نام خانوادگی :
ایمیل :
نظر :
به نظر شما مهمترين اولويت انجمن صنفي خبرنگاران كدام كزينه است؟