/ سرویس علمی و فرهنگی
کد خبر : 40720
تاریخ خبر : 1396/05/31 9:31 ق ظ
توسط انتشارات سروش

از نگاه جان تامسپون تحول و توسعه رسانه‌های ارتباطی، ترکیب و سرشت زندگی اجتماعی را تغییر شکل داده و اشکال جدیدی از عمل و تعامل را به وجود آورده است که دیگر وابسته به الزام سهیم بودن مخاطب در مکان مشترک نیست.


کتاب "رسانه‌ها و مدرنیته (نظریه اجتماعی رسانه‌ها)" تألیف جان ب. تامپسون با ترجمه دکتر مسعود اوحدی به چاپ پنجم رسید.


به گزارش پایگاه اطلاع رسانی انجمن صنفی خبرنگاران و روزنامه نگاران ایران به نقل از روابط عمومی انتشارات سروش؛ رسانه‌ها و مدرنیته اثری جامع و قاطع در زمینه رسانه‌ها و مطالعات فرهنگی است که نظریه انتقادی را با نظریه اجتماعی پیوند می‌دهد و پیشاهنگ گفتمانی بسیار فراگیر در این عرصه رو به رشد می‌شود.

پیامدهای این دگرگونی بسیار وسیع و دامنه دار است و بر بسیاری از جنبه‌های زندگی ما، از خصوصی‌ترین جنبه‌های تجربه شخصی شکل دهی گرفته تا ماهیت متغیر قدرت و رؤیت پذیری در حوزه عمومی را تأثیر می‌گذارد.

از نگاه جان تامسپون تحول و توسعه رسانه‌های ارتباطی، ترکیب و سرشت زندگی اجتماعی را تغییر شکل داده و اشکال جدیدی از عمل و تعامل را به وجود آورده است که دیگر وابسته به الزام سهیم بودن مخاطب در مکان مشترک نیست. در واقع تامپسون با تحلیل موضوع هایی همبسته مثل ظهور تعامل رسانه ای، به وجود آمدن اشکال جدید رویت پذیری رسانه‌ای، پیدایی شبکه‌های جهانی ارتباط، دگرگونی سنت، شکل پذیری مجدد فرآیند خود- شکل دهی و منش رو به تغییر حوزه عمومی استدلال، خود را به منصه ظهور می‌رساند.

هدف مؤلف در این اثر ردیابی حدود و هیأت پدیده‌ها و دگرگونی‌ها در سازمان اجتماعی قدرت نمادین است و سعی می‌کند نشان دهد که تحول رسانه‌های ارتباطی از نخستین اشکال چاپ تا گونه‌های اخیر ارتباط الکترونیکی، جزئی جدا نشدنی از ظهور و تحول جوامع مدرن بوده است.

تحول رسانه‌های ارتباطی به شیوه‌های پیچیده با شماری از فرآیندهای تحولی هم بافت بوده و این فرآیند‌ها در کنار یکدیگر قوام بخش پدیده‌ای هستند که آن را مدرنیته می‌خوانند و برای درک ماهیت مدرنیته باید به نقش محوری تحول رسانه‌های ارتباطی و تأثیر آن‌ها توجه داشت.

استفاده از رسانه‌های ارتباطی شامل آفرینش انواع جدید روابط اجتماعی و راه‌های تازه رابطه خود با دیگران است و افراد هنگام استفاده از رسانه‌های ارتباطی، وارد اشکال تعاملی‌ای می‌شوند که از جنبه‌های خاص، با نوع تعامل رو در رو که خصیصه بیشتر برخوردهای زندگی روزمره است، تفاوت دارد و افراد قادر به کنش برای دیگرانی هستند که از نظر فیزیکی غایب هستند، یا در واکنش به دیگرانی عمل می‌کنند که در محله‌های دور واقع شده‌اند.

استفاده از رسانه‌های ارتباطی، سازمان‌های مکانی و زمانی زندگی اجتماعی را به طریقی بنیادین، دگرگون کرده است و اشکال تازه‌ای از عمل و تعامل و شیوه‌های جدید از اعمال قدرت می‌آفریند که دیگر پیوندی با سهیم شدن در یک محل مشترک را ندارد. تحول رسانه‌های ارتباطی، قدرت را نه تنها به شیوه‌های جدید اجرا کرده، آن را در مقیاسی بی سابقه نیز مرئی کرده است.

امروزه رؤیت پذیری رسانه ای، از نظر گستره، جهانی است و این شرایط حاصل یک فرآیند پیچیده جهانی شدن است که مبدأ آن را باید دست کم تا نیمه دوم قرن نوزدهم ردگیری کرد.
کتاب"رسانه‌ها و مدرنیته (نظریه اجتماعی رسانه‌ها)" در ۸ فصل به موضوعاتی، چون ارتباط و بافت اجتماعی، رسانه‌ها و گسترش جوامع مدرن، رونق تعامل رسانه ای، دگرگونی در رؤیت پذیری، جهانی شدن ارتباطات، ریشه گیری و تحکیم مجدد سنت، خویشتن و تجربه در جهانی رسانه‌ای و اختراع دگرباره عمومیت می‌پردازد.

چاپ پنجم این اثر در ۳۶۴ صفحه و با قیمت ۲۲ هزار تومان توسط انتشارات سروش در اختیار علاقه‌مندان به مباحث رسانه‌ای قرار گرفته است.

علاقه‌مندان برای تهیه کتاب به صورت تک جلدی و کلی به فروشگاه مطهری سروش به نشانی خیابان مطهری، نرسیده به خیابان مفتح، جنب ساختمان سروش، تلفن ۸۸۳۱۰۶۱۰ - ۰۲۱ و یا به فروشگاه مرکزی سروش (ترنجستان سروش) به نشانی خیابان انقلاب، بعد از تقاطع ابوریحان، بین خیابان وصال و فلسطین، فروشگاه ترنجستان سروش، تلفن ۶۶۴۹۳۶۲۰ - ۰۲۱ تماس بگیرند.

فروش اینترنتی کتاب نیز از طریق سایت انتشارات سروش به نشانی soroushpublishingco.ir امکان پذیر است.

برچسب ها :
چاپ خبر چاپ خبر
ارسال به دیگران ارسال به دیگران
نظرات
نام و نام خانوادگی :
ایمیل :
نظر :
به نظر شما مهمترين اولويت انجمن صنفي خبرنگاران كدام كزينه است؟