/ سرویس امورصنفی و رفاهی
کد خبر : 40696
تاریخ خبر : 1396/05/17 2:03 ب ظ
در بیانیه کانون صنفی خبرنگاران و روزنامه نگاران ایران تاکید شد

کانون صنفی خبرنگاران و روزنامه نگاران ایران در بیانیه‌ای با تبریک روز خبرنگار بر تلاش‌ اصحاب رسانه در تحقق مطالبات رهبر معظم انقلاب اسلامی در عرصه‌های مختلف تاکید کرد و خواستار توجه دولت و دولتمردان به نیازها و مشکلات فراروی جامعه مطبوعاتی کشور شد.



به گزارش پایگاه اطلاع رسانی انجمن صنفی خبرنگاران و خبرنگاران ایران، کانون صنفی خبرنگاران و روزنامه نگاران ایران در بیانیه‌ای به مناسبت فرارسیدن روز خبرنگار تاکید کرد که روز خبرنگار فرصتی را فراهم می‌آورد تا مجموعه عملکردهای دولتمردان و مسئولان در بخش‌های الف) چگونگی تحقق مطالبات رهبری در حوزه‌های تخصصی- عمومی  ب) پیگیری وعده‌های رئیس‌دولت و دولتمردان در برون رفت از وضع موجود و عبور از مشکلات ج) بررسی ضعف‌ها و قوت‌های قوانین موجود در زمینه اطلاع‌رسانی  د) تلاش برای افزایش سطح سواد رسانه‌ای جامعه  ه) بررسی نیازها و مشکلات اصحاب رسانه‌ از سوی مولدان اندیشه و فکر و اصحاب رسانه مورد نقد جدی‌تری قرار گیرد.

متن بیانیه کانون صنفی خبرنگاران و روزنامه‌نگاران ایران به شرح زیر است:

هفدهم مردادماه سالروز شهادت شهید محمود صارمی،روز تجلیل و پاسداشت از تلاش، مقاومت و جان‌فشانی‌ مردان و زنانی است که عاشقانه، خاضعانه و بدون کمترین چشم‌داشتی برای بصیرت‌افزایی و آگاهی‌بخشی به آحاد جامعه قلم می‌زنند. با اغتنام فرصت و تبریک روز خبرنگار به جامعه مطبوعاتی و اصحاب رسانه نکاتی را یادآور می‌شود:

نقش اثرگذار خبرنگاران و روایتگران عرصه خبر در پیگیری و تحقق بخشی از وعده‌ها و مطالبات بر زمین مانده بر هیچ کسی پوشیده نیست. اصحاب رسانه مولدان اندیشه و فکر یک جامعه‌اند که با تحمل سختی‌ها و مانع‌آفرینی‌ها در مسیر آگاهی و آگاهی‌بخشی از هیچ کوششی فرو گذار نمی‌کنند.

شهید صارمی و دیگر شهدای رسانه، مصادیقی از جانفشانی‌های پیدا و پنهان خبرنگاران و روایتگرانی هستند که برای جان‌بخشیدن به یک رویداد و اتفاق ملی و فراملی، « جان» خویش را نیز هبه کرده‌اند.

بدون شک، امروزه در پرتو جان‌فشانی‌های شهدای رسانه، نقش محوری خبرنگاران، تحلیلگران و مفسران رسانه‌ای در روشنگری‌ و بیداری احاد جامعه در مواجهه با جنگ نرم و ابعاد گسترده و پیچیده آن، باورپذیرتر جلوه‌گر می‌نمایاند.

خبرنگاران، نویسندگان و اصحاب رسانه،‌روایتگران و تصویرپردازان میدان حقیقت و معرفت، بیداری و آگاهی‌اند که متعهدانه و مسئولانه همزمان در چند جبهه به مبارزه برای آگاهی‌بخشی و بصیرت‌افزایی جامعه تلاش می‌کنند. از یک‌سوی در صف مقدم جبهه پیچیده و چند لایه جنگ نرم در مواجهه با تهاجم، شبیخون، ناتو و ولنگاری فرهنگی، عاشقانه و خاضعانه به دید‌بانی، پاسداری و حفظ و حراست از مرزهای اندیشه و تفکر ایران اسلامی می‌پردازند و از دیگر سوی با رصد و پایش مستمر رویدادها و اتفاقات روز داخلی و با اشراف و اگاهی از وضع موجود، نیازها و مشکلات سطوح مختلف افکارعمومی را بر سینه کاغذ یا قاب دوربین فریاد می‌کنند و در مسیر پیگیری‌ها و اطلاع‌رسانی‌ها سختی‌ها را به جان می‌خرند. چگونگی تحقق وعده‌ها و مطالبات دولتمردان و مسئولان را پیگیری کرده و برای رسیدن به وضع مطلوب از هیچ کوششی فروگذار نمی‌کنند.

البته به زعم تلاش‌ها و مجاهدت‌های خبرنگاران و اصحاب رسانه، واقعیت آن است که وضعیت موجود شایسته نظام مردم‌سالاری دینی، حکومت مردم‌نهاد اسلامی و مردم متعهد و وفادار ایران اسلامی نیست و اصحاب رسانه نیز باید با بهره‌مندی از تجربه‌های گرانسنگ خود در پیگیری‌ و تحقق بخشی از مطالبات آحاد جامعه، در فراهم‌سازی زمینه‌های برون رفت از وضع موجود نقش موثر خود را ایفا کند.

نیم‌نگاهی به وضع موجود گواه این واقعیت است که تا تحقق رهنمودهای رهبری در عرصه‌‌های متنوع اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی،‌ رسیدن به وضع مطلوب و به ویژه افق سند 1400 فاصله‌ای بسیار وجود دارد. مطالبات قابل توجهی و وعده‌های فراوانی بر زمین مانده که دولتمردان و مسئولان باید نسبت به آن مورد پرسش کارشناسی و نقد خردمندانه و راهگشا قرار گیرند.

باید برای برون رفت از وضع موجود به سوی وضع مطلوب تلاش‌ها را مضاعف ساخت و در این تلاش و کوشش نباید از نقش اثرگذار رسانه و اصحاب رسانه به سادگی عبورکرد.

بی‌گمان، روز خبرنگار قطعا در نگاهی فراتر از یک رویداد و مناسبت تقویمی است که می‌توان به نقد رفتارها، گفتارها، کارکردها و عملکردها در حوزه‌های مختلف پرداخت.

روز خبرنگار فرصتی را فراهم می‌آورد تا مجموعه عملکردهای دولتمردان و مسئولان در بخش‌های الف) چگونگی تحقق مطالبات رهبری در حوزه‌های تخصصی- عمومی  ب) پیگیری وعده‌های رئیس‌دولت و دولتمردان در برون رفت از وضع موجود و عبور از مشکلات ج) بررسی ضعف‌ها و قوت‌های قوانین موجود در زمینه اطلاع‌رسانی  د) تلاش برای افزایش سطح سواد رسانه‌ای جامعه  ه) بررسی نیازها و مشکلات اصحاب رسانه‌ از سوی مولدان اندیشه و فکر و اصحاب رسانه مورد نقد جدی‌تری قرار گیرد.

بی‌تردید وضعیت موجود شایسته مردم همیشه همراه ایران مقتدر اسلامی نیست و باید دولتمردان و مسئولان در دوران پساانتخابات 96 نسبت به تحقق وعده‌ها و تامین بخشی از نیازهای روز جامعه، سازوکاری عملیاتی‌تر را طراحی کرده و تلاش مضاعفی را وجه همت خویش سازند.

برچسب ها :
چاپ خبر چاپ خبر
ارسال به دیگران ارسال به دیگران
نظرات
نام و نام خانوادگی :
ایمیل :
نظر :
به نظر شما مهمترين اولويت انجمن صنفي خبرنگاران كدام كزينه است؟