/ سرویس سیاسی
کد خبر : 40646
تاریخ خبر : 1396/02/10 4:40 ب ظ

 مدیرعامل خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا) با بیان اینکه اصحاب رسانه باید حریم و حرمت یکدیگر را نگهداشته و محترم بشمارند، گفت: به عنوان فعالان این صنف، باید یک فصل مشترک از هر جناح، تفکر و سلیقه ای ایجاد کنیم تا بیشتر برای خود به عنوان صاحبان صنف دل بسوزانیم.

به گزارش انجمن صنفی خبرنگاران و روزنامه نگاران ایران، محمد خدادی در مراسم اختتامیه نخستین جشنواره مطبوعات و خبرگزاری های انجمن های صنفی روزنامه نگاران و خبرنگاران ایران در فرهنگسرای اندیشه، با تبریک اعیاد شعبانیه و گرامیداشت یاد و خاطر شهدای هشت سال دفاع مقدس، شهدای رسانه و مدافعان حرم تاکید کرد: امروز در سنگر و جبهه رسانه، پاسدار خون شهدا و نه حزب و گروه هستیم. 

وی افزود: امروز در برابر خون شهدا تکلیف دارم، فقط کار و شغل نداریم زیرا وامدار خون شهدا هستیم. 
مدیر عامل ایرنا با تقدیر از دست اندرکاران این جشنواره تاکید کرد: انتظار دارم انجمن صنفی خبرنگاران و روزنامه نگاران ایران، فرصتی برای آسیب شناسی با موضوع خبرنگاری و روزنامه نگاری شود. 
خدادی با تاکید بر حفظ حریم و حرمت یگدیگر توسط خود اصحاب رسانه، اظهار داشت: وقتی خود حریم مان را حفظ کنیم بطور یقین دیگران نیز این حریم را حفظ خواهند کرد. 
 
** تحول رسانه قابل مقایسه با هیچ صنعتی نیست 
مدیر عامل ایرنا با بیان اینکه باید به این سؤال پاسخ داده شود که صنف رسانه در کجا و با چه آینده و مخاطراتی روبرو خواهد بود، افزود: امروز هر کس برای زنده ماندن نیازمند به دو عنصر اکسیژن و اطلاعات است که با داشتن اطلاعات، بشر اکسیژن خود را نیز می تواند تامین کند. 
خدادی با بیان اینکه موضوع اطلا‌ع‌رسانی و برقراری ارتباط از ابتدا دغدغه بشر بوده، اظهار داشت: صنعت توسعه و نشر اطلاعات در اختیار رسانه‌ها است، از این رو کار ما نوپا و جدید نیست. 
مدیرعامل ایرنا خاطرنشان کرد:‌ تحولی که در صنعت رسانه صورت گرفته امروز قابل مقایسه با هیچ صنعتی نیست. 
 
** شکل گیری سه انقلاب در عرصه رسانه و اطلاع رسانی 
خدادی به شکل گیری سه انقلاب در عرصه اطلاع‌رسانی و رسانه اشاره کرد و اظهار داشت: نخستین انقلاب مربوط به «دیجیتالی شدن رسانه» است، بصورتیکه از وسایل قدیمی ارتباطی مانند تلکس و... به سمت دیجیتال شدن حرکت کردیم. 
مدیر عامل خبرگزاری جمهوری اسلامی، یکپارچه شدن سیستم‌ها را به عنوان انقلاب دوم یاد کرد و گفت: زمانی هزار وسایل ارتباطی همراه با دوربین عکاسی و بایگانی در مکانی بزرگ داشتیم ولی امروز همه اینها تقریبا یکجا و یا حداقل در جای کم می توان نگهداری کرد و از اطلاعات و منابع آن بهره برد. 
وی ارتباطات و اطلاعات را مانند اکسیژن و به عنوان انقلاب سوم یاد کرد و گفت: نیاز به رسانه و روزنامه‌نگاری ثابت کرد که «اطلاعات به مانند هوا و اکسیژن» به یک نیاز انسان تبدیل شده است و بزودی مودم و سیم کارت حذف و دسترسی به ارتباط مانند اکسیژن فراگیر می شود. 
به گفته این فعال و پیشکسوت رسانه، هر کجا بشر نفس بکشد بطور یقین امکان ارتباطات هم وجود خواهد داشت. 
 
** شبکه های اجتماعی رقیب رسانه ها نیستند 
مدیر عامل خبرگزاری جمهوری اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر اینکه که جایگاه رسانه‌ها امروز و در این برهه از زمان با بروز و ظهور وسایل و تکنولوژهای نوین ارتباطی قوی تر شده، اظهار داشت: برخی افراد شبکه‌های اجتماعی را رقیب رسانه ها می دانند درحالیکه این طور نیست، شبکه های اجتماعی در کنار و شریک ما هستند. 
به گفته خدادی، امروز با ظهور شبکه های اجتماعی، رسانه ها بی‌نهایت همکار پیدا کرده‌اند، از این رو باید سوال کرد که آیا امروز برنامه‌ای برای استفاده از این همکاران در کنار خود و تقسیم کار و هم افزایی با آنها داریم؟ 
 
** تاکید بر به رسمیت شناختن صنف روزنامه نگاری 
مدیرعامل ایرنا با طرح این سوال که چرا صنف روزنامه‌نگاران به رسمیت شناخته نمی‌شوند یا بدون بازار کار دچار آینده‌ای نامعلوم شده اند، اظهار داشت: بنظرم مقصر اصلی این مهم، ما رسانه ها هستیم زیرا بر این باورم نخستین کسانی که وظیفه دارند این صنف را به رسمیت شناخته و برای آن تعریفی داشته و حریم و حرمت آن را نگه دارند، دست‌اندرکاران صنف روزنامه‌نگاری و اصحاب رسانه هستند بعد باید از دیگران انتظار داشت. 
 
** تاکید بر حفظ حریم و حرمت پیشکسوتان عرصه رسانه 
خدادی در عین حال تصریح کرد: امروز به چه میزان دانش ما به مهارت تبدیل شده و چه اندازهر به سمت بومی شدن گام برداشته ایم؟؛ چرا حرمت افراد با تجربه و پیشکسوت و اساتید این عرصه حفظ نمی‌شود و چراهای دیگر؟ 
این فعال رسانه ای تاکید کرد:‌ باید حرمت و جایگاه اساتید و افراد با‌تجربه صنف روزنامه‌نگاری حفظ شود و این مهم باید از سوی اهالی رسانه مورد توجه قرار گیرد. 
مدیرعامل خبرگزاری جمهوری اسلامی ادامه داد: امروز در تکثیر انواع رسانه ها موفق بوده ایم ولی باید از خود بپرسیم که چه اندازه در تعمیق و اثرگذاری آنها موفق عمل کرده‌ایم. 
خددادی تاکید کرد: باید به عنوان یک صنف در همه رسانه ها فصلی مشترک ایجاد کنیم و دغدغه‌هایی مانند امنیت شغلی، مهارت و ... را نیز مورد توجه و اهتمام ویژه قرار دهیم. 
 
** رسانه ها برای هر قشر جامعه نسخه ای جداگانه ارائه کنند 
این فعال و پیشکسوت رسانه اظهار داشت: ما روزنامه‌نگاران و اصحاب رسانه که به همه افراد خدمت می‌کنیم و محل انتقال اطلاعات هستیم، به چه اندازه به اساتید خود بها داده و ارزش قائل بوده ایم؟، از این رو باید به حفظ حرمت ها و حریم ها توجه داشته باشیم. 
خدادی در عین حال گفت: صنف روزنامه‌نگاران باید با مخاطب شناسی تخصصی رویکرد خود را تغییر دهند و برای جوانان، نوجوانان، دیگر اقشار جامعه، باتجربه‌های خود نسخه‌های جداگانه‌ای را ارائه کنند. 
مدیر عامل ایرنا با یادآور این نکته که در گذشته از مخاطب به پیام می رسیدیم و امروز از پیام به مخاطب می رسیم، از رسانه ها خواست به دنبال اثر باشند و بازخوردها را نیز مد نظر قرار دهند و متناسب با آن اصلاح لازم را صورت دهند. 
خدادی تاکید کرد: باید عزم خود را جزم کنیم زیرا آینده دنیا از آن اطلاعات و رسانه خواهد بود، رسانه قدرت و امکان شما است. 
مدیر عامل خبرگزاری جمهوری اسلامی ابراز امیدواری کرد همواره شاهد رشد و شکوفایی روزنامه‌نگاران در سراسر کشور باشیم. 
مراسم اختتامیه نخستین جشنواره مطبوعات و خبرگزاری های انجمن های صنفی روزنامه نگاران و خبرنگاران کشور روز گذشته(یکشنبه) با حضور حسین انتظامی معاون امور مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمد مهدی فرقانی رییس دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی و جمعی از دست اندرکاران رسانه در فرهنگسرای اندیشه برگزار شد. 
انتهای پیام/
برچسب ها :
چاپ خبر چاپ خبر
ارسال به دیگران ارسال به دیگران
نظرات
نام و نام خانوادگی :
ایمیل :
نظر :
به نظر شما مهمترين اولويت انجمن صنفي خبرنگاران كدام كزينه است؟