/ سرویس اقتصادی
کد خبر : 40643
تاریخ خبر : 1396/02/10 3:20 ب ظ
در بیانیه جشنواره انجمن صنفی خبرنگاران تاکید شد

در بیانیه پایانی نخستین «جشنواره مطبوعات و خبرگزاری‌های انجمن صنفی خبرنگاران و روزنامه‌نگاران ایران» تاکید شد: هنوز جای خالی بسیاری از اصول حرفه‌ای‌ در رسانه‌های کشور دیده می‌شود.

پیش از ظهر امروز مراسم اختتامیه «نخستین جشنواره مطبوعات و خبرگزاری‌های انجمن صنفی خبرنگاران و روزنامه‌نگاران ایران» با حضور معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی خبرنگاران و جمع کثری از فعلان مطبوعاتی و اصحاب رسانه کشور در فرهنگسرای اندیشه برگزار شد.
 
در پایان مراسم اختتامیه، بیانیه این جشنواره قرائت شد که در ادامه مشروح این بیانیه آمده است:
 
«نخستین جشنواره مطبوعات و خبرگزاری‌های انجمن صنفی خبرنگاران و روزنامه‌نگاران ایران در حالی به سرانجام رسید که امروز بیش از هر زمان دیگری ضرورت پایبندی به اصول حرفه‌ای در همة ابعاد در عرصه رسانه‌های کشور احساس می‌شود.
 
مروری بر آثار رسیده به نخستین جشنواره مطبوعاتی انجمن، ما را به این نکته رهنمون می‌کند که هنوز رسانه‌های کشور تشنه مطالب عمیق و پرمغز بوده و در یک کلام جای خالی گزارش‌های حرفه‌ای و مصاحبه‌ها و مقالات کارآمد در رسانه‌های کشور شدیداً احساس می‌شود.
 
هر چند بسیاری از رسانه‌های کشور اقدام به برگزاری دوره‌های آموزشی ضمن خدمت می‌کنند اما باید خاطرنشان کرد که به رغم پیشرفت‌های ارزنده خبرنگاران و رسانه‌های کشور نسبت به گذشته، هنوز جای خالی بسیاری از اصول حرفه‌ای‌ در رسانه‌ها دیده می‌شود.
 
زمانی که از اصول حرفه‌ای سخن به میان می‌آید اشاره به تمامی ابعادی است که رسانه‌ می‌تواند با استفاده از آن، به رسالت مطبوعاتی و رسانه‌ای‌اش به بهترین شکل عمل کند؛ بر این اساس و با توجه به کیفیت آثار رسیده است چنین برداشت می‌شود:
 
- سطح کیفی بسیاری از آثار رسیده به دبیرخانه  متاسفانه دور از انتظار است، جا دارد که رسانه‌ها، به موضوع آموزش توجه بیشتری داشته باشند.  
 
- متاسفانه روزنامه‌نگاری کلیشه‌ای همچنان آزاردهنده است، این موضوع زمانی که آثار رسیده در کنار هم دیده می‌شوند بیش از پیش نمود پیدا می‌کند لذا تاکید می‌شود، خلاقیت و نوآوری‌های اصولی در رسانه‌ها باید پاس داشته شود و روزنامه‌نگاری خلاقانه از سوی مدیران رسانه تشویق شود.
 
- پیشنهاد می‌شود با توجه به تکنیک‌های نوظهور در رسانه، از قبیل اینفوگرافیک و یا موشن‌گرافیک تنوع انتقال پیام افزایش یابد همچنین توجه به اصول روزنامه‌نگاری جدید که امروزه، همه ابعاد اطلاع‌رسانی را تحت تاثیر قرارداده، می‌تواند رویکرد ما را به روزنامه‌نگاری سنتی تغییر دهد  و کمک کند تا مسیر آینده را اصلاح کنیم.
 
هیئت داوران اضافه می‌کند:
 
امروزه فضای رسانه‌ای کشور با اقیانوسی که شبکه‌های اجتماعی پیش روی آن گشوده است، بیش از هر زمان دیگری نیازمند آرامش، اخلاق‌مداری و خلاقیت و حرفه‌ای‌گری است؛ شرایط کنونی جامعه و حساسیت‌های آن بار مسئولیت اجتماعی روزنامه‌نگاران را سنگین‌تر از آنچه هست، می‌کند و بی‌گمان راه پرفراز و نشیبی که رسانه‌ها در سنوات گذشته طی کرده‌اند، مؤید این ادعاست.
 
به‌شدت بر این باوریم که امروز، گسستگی میان رسانه‌ها و مردم بیش از هر زمان دیگر است، و «شهروند‌خبرنگار» همین دیروز، امروز تبدیل به «شهروند‌رسانه» شده است.
 
آنها خوب یا بد، حرفه‌ای یا مبتدیانه، صادقانه یا در هیجان در حال سازوکاری هستند که می‌تواند تمامی ساختارهای سنتی گفت‌وگو و تعامل را در کمترین زمان ممکن در خطر قرار دهد و مهم‌تر اینکه گفتمان جامعه را دستخوش نارسایی‌های غیر قابل بازگشت کند.
 
در این شرایط اهالی فن از روزنامه‌نگاران پیشکسوت گرفته تا خبرنگاران متعهد با بهره‌گیری از تکنیک‌ها و اصول حرفه‌ای و اخلاق روزنامه‌نگاری می‌توانند سهم خود را در فضای رسانه‌ای کشور افزایش دهند و با ارتقاء خود، سهم رسانه‌های رسمی را در سبد خانوار محفوظ دارند.»
 
انتهای پیام/
برچسب ها :
چاپ خبر چاپ خبر
ارسال به دیگران ارسال به دیگران
نظرات
نام و نام خانوادگی :
ایمیل :
نظر :
به نظر شما مهمترين اولويت انجمن صنفي خبرنگاران كدام كزينه است؟