/ سرویس علمی و فرهنگی
کد خبر : 40577
تاریخ خبر : 1395/10/15 10:01 ق ظ
سردبیر همشهری آنلاین:

سردبیر همشهری آنلاین در تبیین محتوای سواد رسانه‌ای گفت: گمشده سواد رسانه‌ای، عدالت اجتماعی است؛ این عدالت اجتماعی نیست که رسانه‌ها مورد مصرف تجاری قرار گرفته باشند و ما هوشیار نباشیم.

به گزارش انجمن صنفی خبرنگاران و روزنامه نگاران ایران؛ یونس شکرخواه  در نشست تخصصی «سواد رسانه‌ای در گذر تاریخ ایران» در دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه با اشاره به عدالت اجتماعی در رسانه اظهار کرد: گمشده سواد رسانه‌ای عدالت اجتماعی است، این عدالت نیست که رسانه در مصرف تجاری باشد و ما هوشیار نباشیم.

 
وی ادامه داد: من همچنان اعتقاد دارم از عدالت اجتماعی به دور است که عده‌ای رسانه را تشخیص دهند و از آن استفاده کنند و عده‌ای به دلیل آشنا نبودن با رسانه مورد عتاب قرار گیرند؛ آیا اینکه من می‌گویم رسانه نمی‌تواند در خدمت یک طبقه حاکم باشد و در نقشه قدرت و ثروت باشد نادرست است.
 
سردبیر همشهری آنلاین درباره موضوع رسانه‌های مستقل تصریح کرد: در جهان رسانه‌ مستقل وجود ندارد اما سواد رسانه‌ای لزوم داشتن رسانه مستقل را به ما گوشزد می‌کند؛ حال باید برای رسیدن به رسانه مستقل به دنبال راهکار باشیم.  
 
شکرخواه با اشاره به سیاستهای رسانه‌ای اتحادیه اروپا درباره فضای باز رسانه‌ای یادآور شد: همچنان یکی از سیاستهای اتحادیه اروپا که جدیداً به آن پرداخته شد، رقابتی‌سازی فضای رسانه‌هاست.
 
این پیشکسوت رسانه در تبیین جایگاه سواد رسانه‌ای در جامعه خاطرنشان کرد: سواد رسانه‌ای نقش آماده‌سازی دارد نه نقش حمایتی، این دید اشتباه است که از سواد رسانه‌ای انتظار ایفای نقش حمایتی داشته باشیم؛ با توجه به سواد رسانه‌ای، نمی‌توانیم برای کودکان، جوانان، سالمندان و کسانی که آشنا به فضای رسانه هستند یک محتوا انتشار دهیم، این عدالت اجتماعی نیست که فرزندان ما شاهد محتوای خشن باشند؛ وظیفه سواد رسانه‌ای شناسایی همه استحکامات سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و ... است که در حال حاضر جریان کشور را به دست دارند. 
 
وی با انتقاد از فضای عدالت اجتماعی در رسانه‌های کشور متذکر شد: سه رسانه پرتیراژ در کشور هست که یکی وابسته به شهرداری، دیگری وابسته به دولت و یکی دیگر هم وابسته به صدا و سیما است و هر روز هر کدام از این رسانه‌ها، ایرانی متفاوت از هم به مخاطب عرضه می‌کنند؛ سواد رسانه‌ای و عدالت اجتماعی به ما می‌گوید برای شناخت این محتوا، مخاطب باید جریان پشت‌پرده این رسانه‌ها را بشناسد.
 
انتهای پیام/
برچسب ها :
چاپ خبر چاپ خبر
ارسال به دیگران ارسال به دیگران
نظرات
نام و نام خانوادگی :
ایمیل :
نظر :
به نظر شما مهمترين اولويت انجمن صنفي خبرنگاران كدام كزينه است؟