/ سرویس اجتماعی
کد خبر : 40545
تاریخ خبر : 1395/08/12 6:23 ب ظ

نهاد آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد (یونسکو) امروز چهارشنبه اعلام کرد: هر چهار روز و نیم، یک خبرنگار در جهان جان خود را از دست می دهد.

به گزارش انجمن صنفی خبرنگاران و روزنامه نگاران ایران به نقل از خبرگزاری فرانسه از پاریس، در گزارشی که به درخواست 39 کشور عضو شورای بین دولتی یونسکو تهیه شده، آمده است: در یک دهه گذشته، 827 روزنامه نگار هنگام اجرای وظیفه، جان خود را از دست داده اند.
در گزارش یونسکو آمده است: خطرناک ترین نقاط جهان برای خبرنگاران کشورهای عربی شامل سوریه، عراق، یمن و لیبی بوده است و آمریکای لاتین، در جایگاه بدترین منطقه جهان برای خبرنگاران پس از کشورهای عربی، قرار دارد.
یونسکو افزود: جای شگفتی نیست که بیشتر مرگ خبرنگاران یعنی 59 درصد در دو سال آخر دوره 2006 تا 2015 رخ داده است. 
بر اساس این گزارش، از مجموع 213 خبرنگار، 78 تن یعنی 36.5 درصد آنان در کشورهای عربی کشته شده اند. شاید هشداردهنده ترین مورد افزایش مرگ خبرنگاران در اروپای غربی و شمال آفریقا باشد که از 9 مورد در سال 2014 به 11 مورد در سال گذشته (2015) افزایش یافته است. 
یونسکو در گزارش خود آورده است: خبرنگاران محلی در مقایسه با خبرنگاران خارجی به میزان بسیار زیادتری در معرض خطر مرگ قرار دارند و 90 درصد قربانیان این حرفه را تشکیل می دهند. اما با توجه به کشته شدن 17 خبرنگار در سال 2014 در مقایسه با میانگین چهار خبرنگار در سال های پیش از آن، افزایش قابل توجهی در میزان مرگ خبرنگاران خارجی مشاهده می شود.
در این گزارش آمده است: همچنین شمار خبرنگاران آنلاین و اینترنتی که در سال گذشته (2015) جان خود را از دست داده اند، در مقایسه با سال 2014 افزایش زیادی نشان می دهد که تقریبا نیمی از آنان وبلاگ نویسان سوری بوده اند. 
بر اساس این گزارش، شمار مردان خبرنگار که در سال های 2014 و 2015 کشته شده اند، بیش از 10 برابر زنان خبرنگار بوده است و خبرنگاران تلویزیونی نیز نسبت به خبرنگاران روزنامه ها و سایت ها قربانیان بیشتری داده اند. 
این گزارش می افزاید که مرگ تنها آسیب و خشونتی نیست که خبرنگاران در معرض آن قرار می گیرند. گستره خطراتی که خبرنگاران با آن روبرو هستند با رقم 827 کشته ثبت شده توسط یونسکو در این دوره 10 ساله، به نمایش گذاشته شده است.
بر اساس گزارش یونسکو، خشونت های بی شمار دیگری که خبرنگاران متحمل می شوند، شامل ربایش، بازداشت، شکنجه، ارعاب و آزار و توقیف و تخریب اموال آنان است. 
منبع ایرنا
پایان/
برچسب ها :
چاپ خبر چاپ خبر
ارسال به دیگران ارسال به دیگران
نظرات
نام و نام خانوادگی :
ایمیل :
نظر :
به نظر شما مهمترين اولويت انجمن صنفي خبرنگاران كدام كزينه است؟