/ سرویس اجتماعی
کد خبر : 10516
تاریخ خبر : 1395/06/01 3:21 ب ظ

عضو شورای مرکزی خانه مطبوعات کشور معتقد است: تامین امنیت شغلی و مالی خبرنگاران، سبب آرامش و نشاط در این حرفه و به تبع آن جامعه است.

به گزارش انجمن صنفی خبرنگاران و روزنامه نگران ایران به نقل از ایرنا کاظم شاملو روز دوشنبه گفت: نبود امنیت کامل شغلی، دستمزد ناکافی و نامناسب خبرنگاران کشور را دچار بی انگیزگی می کند.

وی افزود: مسئولان با شناخت کامل از سختی های این حرفه باید برای تامین نیازهای به حق روزنامه نگاران تدبیری بیاندیشند. 
عضو شورای مرکزی خانه مطبوعات کشور، دچار روزمرگی شدن برخی خبرنگاران و نداشتن مهارت و تحصیل در حرفه خبرنگاری، نبود حمایت از سوی مسئولان ذیربط و نداشتن یک انجمن کارآمد و حرفه ای را از نقیصه های این شغل برشمرد. 
وی افزود: تا زمانی که خبرنگاران در بخش های حرفه ای و رفاهی با هم یک دست نشوند و خودشان یک انجمن را اداره نکنند، شاهد رفع مشکلات معیشتی که از عوامل بدیهی بهتر بودن در این حرفه است، نخواهیم بود. 
شاملو گفت: خیلی از خبرنگاران در مناطق بومی سعی می کنند بهترین باشند، اما با کمبود اعتبارات و هماهنگی مواجه هستند، در نتیجه یک خبرنگار حرفه ای نمی تواند در این مناطق کار کند. 
شاملو گفت: یکی از راه های کمک دولت به این قشر اعطای انواع تسهیلات با بهره کم است که تاکنون چنین چیزی اتفاق نیفتاده، البته مدتی است خبرنگاران از طریق برخی سایتها مانند سمان، از پراکندگی درآمده اند و مشخص شد که چه تعداد خبرنگار فعال در کشور وجود دارد و تا حدودی هم شناسایی و ساماندهی شده اند، اما این کافی نیست.
وی افزود: مدتی است مقدمات صندوق قرض الحسنه خبرنگاران و اصحاب رسانه فراهم شده تا خبرنگاران با عضویت در این بخش و با ودیعه 100 هزار تومانی، تا 1 میلیون تومانی بتوانند از تسهیلات وام با بهره کم استفاده کنند، که هنوز از سوی خبرنگاران استقبال نشده است. شاملو اضافه کرد: این صندوق تنها با حمایت خبرنگاران شکل خواهد گرفت و در زمینه تسهیلات، کمک های دولتی هم صورت گرفته است. 
به اعتقاد شاملو، ارج نهادن به حرفه خبرنگاری و شناخت این کار از سوی مردم و مسئولان، دادن تسهیلات به این قشر و ندادن مجوز به افراد بی تحربه، همچنین کسب مهارت و دانش و تجربه در این شغل می تواند به آرامش و نشاط آن کمک کند. 
وی در ادامه گفت: خبرنگاری هم مانند سایر حرفه ها مسئولیت ها و مشکلاتی دارد و مهارتهای تخصصی برای کسانی که در این راه قدم گذاشته اند لازم است. این افراد باید از هوش بالا، تعهد و مهارت کافی برای کسب خبر و ارایه آن به مخاطبان برخوردار باشند. 
شاملو افزود: خیلی از افراد در رشته خبرنگاری تحصیل می کنند اما قلم مناسب برای رساندن پیام خود ندارند و با اطلاعات ناکافی به خانواده روزنامه نگاری صدمه می زنند.
وی اضافه کرد: از سویی، برخی خبرنگاران با تحصیلات و تجربه کافی، امنیت شغلی ندارند و پس از مدتی به دلیل حقوق کم یا بسته شدن نشریه خود، راهی روزنامه دیگر و یا کار دیگری می شوند و یا کار دوم و یا سومی در اختیار دارند که به اصل خبر و کیفیت آن آسیب می رساند. 
وی گفت: یک خبرنگار جدای از اینکه باید از اعمال نظر در خبر پرهیز کند، از قضاوت نیز باید به دور باشد، از سطحی نگری دوری کند تا بتواند به صورتی ملموس اخبار و وقایع را به سمع مخاطبان برساند و به گونه ای به دل بنشاند. 
شاملو ادامه داد: گاهی یک خبرنگار از محل کار خود مثل شغل های دیگر خارج می شود اما باز هم فکرش درگیر مسایل جامعه می شود و امکان دارد در همان مسیر خبری تهیه کند و به محل کار مخابره کند پس او همواره در جریان امور است و به دلیل تعهدش حتی پس از اتمام کار هم از پا نمی ایستد. 
انتهای پیام/
چاپ خبر چاپ خبر
ارسال به دیگران ارسال به دیگران
نظرات
نام و نام خانوادگی :
ایمیل :
نظر :
به نظر شما مهمترين اولويت انجمن صنفي خبرنگاران كدام كزينه است؟