/ سرویس اجتماعی
کد خبر : 10500
تاریخ خبر : 1395/05/03 10:31 ق ظ
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، اجرای قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات را از طرف همه دستگاه ها و نهادها مورد تاکید قرار داد و گفت: رسانه ها باید به صورت صادقانه از اطلاعات دستگاه ها استفاده کرده و از بهره برداری سیاسی و جناحی از اطلاعات بپرهیزند.

به گزارش انجمن صنفی خبرنگاران و روزنامه نگران ایران به نقل از ایرنا، علی جنتی روز شنبه در نخستین نشست سراسری مسئولان روابط عمومی های استانداری های کشور و برخی وزارتخانه ها، درباره قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات افزود: انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات یکی از مترقی ترین قوانینی است که در جمهوری اسلامی به تصویب رسیده است، اگرچه این قانون در سال 88 تصویب شد، اما آئین نامه اجرایی آن در سال 1392 تصویب و کمیسیون مربوط به آن در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تشکیل شد.

وی ادامه داد: توجیه کردن سازمان ها و ادارات نسبت به اجرای این قانون از چند نظر بسیار اهمیت دارد؛ ابتدا اینکه این قانون جزئی از حقوق شهروندی است و هر شهروند باید بتواند دسترسی آزاد به اطلاعات و آمار دستگاه های مختلف اعم از اجرایی، قوه قضائیه، مجلس، نیروهای مسلح و حتی نهادهای خارج از این حوزه که اطلاعات عمومی تولید می کنند، داشته باشد.
 
** رسانه ها در اجرای قانون انتشار آزاد اطلاعات نقش بسزایی دارند
عضو کابینه دولت دولت یازدهم، حوزه دوم در اجرای قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات را 'رسانه ها' عنوان کرد که از اهمیت بالایی برخوردارند.
جنتی خطاب به خبرنگاران و اصحاب رسانه اظهار داشت: شاید شما (خبرنگاران) مهمترین مشکلی که با بسیاری از دستگاه ها و نهادها در هر سه قوه دارید، این باشد که برخی از آنها در ارائه اطلاعات دستگاه های خود، خسیس باشند، در حالیکه بر اساس این قانون همه دستگاه ها موظف هستند اطلاعات خود را در دسترس عموم مردم از جمله رسانه ها قرار دهند.
رئیس کمیسیون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات با بیان اینکه در این قانون به طور مشخص اعلام شده که چه نوع اطلاعاتی از طرف دستگاه ها باید در اختیار عموم مردم قرار گیرد (دستگاه های دولتی، نیمه دولتی و حتی خصوصی که اطلاعات عمومی تولید می کنند)، گفت: دستگاه ها باید اطلاعات خود را روی پرتال مربوطه به جز اسرار دولتی که جنبه محرمانه دارد- قرار دهند تا افراد بتوانند به راحتی به آنها دسترسی داشته باشند.
 
** برداشتن گام های خوب در مسیر قانون دسترسی آزاد به اطلاعات
جنتی در ادامه با اشاره به گذشت یک سال و نیم از تشکیل کمیسیون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات، اظهار داشت: در این مدت کوتاه گام های خوبی برداشته شده و بسیاری از وزارتخانه ها هم در این زمینه، پیشرفت های خوبی داشته اند.
به گفته وی، شماری از وزارتخانه ها تقریباً اکثر اطلاعات و آمار خود را روی پرتال خود قرار داده اند.
 
** آغاز ارزیابی پورتال ها و ارائه رتبه 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین با اشاره به آغاز ارزیابی این پورتال ها گفت: پس از اتمام این ارزیابی، رتبه هر یک به طور دقیق اعلام خواهد شد.
جنتی گفت: مقرر شده یک کمیسیون یا شورا در استان ها تشکیل شود تا زیر نظر استانداران فعالیت کرده تا کار با کیفیت بهتری ارائه شود.
 
** قانون گامی در جهت استیفای حقوق شهروندی
عضو کابینه دولت یازدهم اجرای این قانون را گامی در جهت استیفای حقوق شهروندی توصیف کرد و اظهار داشت: رسانه ها باید دقت کنند که صادقانه از این اطلاعات استفاده کرده و بهره برداری جناحی، سیاسی و حزبی از این اطلاعات به هیچ وجه نکنند.
 
** تاکید بر لزوم اقدامات آموزشی برای تسهیل اجرای قانون
رئیس کمیسیون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات با تاکید بر لزوم انجام اقدامات آموزشی در راستای تسهیل در اجرای قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات تصریح کرد: در سه سطح باید به صورت عملی کارها انجام شود؛ اول آموزش مدیران است که آنها بدانند که چه تکالیفی دارند، بعد از آن هم آموزش کارکنان است یعنی کسانی که باید این اطلاعات را جمع آوری کنند که این موضوعات را دبیرخانه کمیسیون پیگیری خواهد کرد تا به هدف تعیین شده برسیم.
جنتی افزود: برای انجام این کار، ساز و کار جدیدی در دستگاه ها ایجاد نمی شود بلکه از مجموعه امکانات دستگاه ها، بخشی را هم به این کار اختصاص می دهند، البته ممکن است برخی دستگاه ها در این زمینه نیاز به بودجه داشته باشند که در خود قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات، این موضوع دیده شده و سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور مکلف شده که بودجه لازم را در این زمینه اختصاص دهد.
در این نشست حسین انتظامی معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و دبیر کمیسیون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات نیز حضور داشت.
 
انتهای پیام/
برچسب ها :علی جنتی
چاپ خبر چاپ خبر
ارسال به دیگران ارسال به دیگران
نظرات
نام و نام خانوادگی :
ایمیل :
نظر :
به نظر شما مهمترين اولويت انجمن صنفي خبرنگاران كدام كزينه است؟